"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Menjelang Hari Raya, Tuan Ibrahim digesa selesai pampasan 15 kakitangan Harakah yang dipecat

MALAYSIA DATELINE
Timbalan Presiden Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man digesa untuk menubuhkan Jawatankuasa Perundingan baharu bagi berunding soal pampasan penamatan perkhidmatan 15 kakitangan Harakah yang dipecat.

Dalam satu kenyataan yang diterima Malaysia Dateline hari ini, dimaklumkan Jawatankuasa Perundingan sedia ada, telah gagal untuk mengadakan proses rundingan sejak ia bermula pada 22 Februari lalu.

“Kami juga mendesak supaya ahli-ahli JK Perundingan yang bakal ditubuhkan tersebut tidak mempunyai sebarang kaitan dengan Galeri Media Serbanika(GMS) ataupun mempunyai kaitan dengan cadangan penstrukturan semula Harakah.

“Adalah jelas dua faktor tersebut akan menjadi percanggahan kepentingan (conflict of interest) yang menghalang kejayaan rundingan untuk dicapai dalam masa yang singkat.

“Sebagai satu pilihan lain pula Timbalan Presiden juga boleh mengarahkan JK Perundingan sedia ada untuk mengeluarkan cadangan balas terhadap cadangan kami yang telah kami ajukan dalam siri rundingan sebelum ini dan dimaklumkan kepada kami sebelum 29 Mei 2018.

“Tetapi mana-mana ahli JK Perundingan yang mempunyai hubungan dengan GMS ataupun cadangan penstrukturan semula Harakah hendaklah meletakkan jawatan daripada menganggotai JK tersebut serta merta,’ ujar kenyataan itu.

Kakitangan yang terlibat juga mahukan Ahli Jawatankuasa Pas Pusat yang terlibat dengan GMS ataupun cadangan penstrukturan semula Harakah mestilah mengecualikan diri mereka daripada membuat apa-apa keputusan berhubung jumlah cadangan balas pampasan.

“Sempena bulan Ramadhan yang mulia dan sambutan Syawal yang bakal menjelang kami tentunya berasa resah berikutan kemelut dan nasib kami yang kini masih tidak berkesudahan.

“Kami turut menggesa supaya pihak Pas mengadakan muktamar khas berikutan keputusan parti untuk mengubah pengurusan pentadbiran Harakah daripada terletak di bawah Jabatan Penerangan Pas Pusat kepada satu syarikat sdn bhd.

“Kami juga mendesak pihak pimpinan Pas untuk menyatakan perancangan jangka masa panjang syarikat sdn bhd tersebut dan bagaimana ahli-ahli Pas turut dapat memiliki kepentingan dalam pemilikan syarikat tersebut dan Harakah secara amnya,” ujarnya.

Krisis pentadbiran Harakah ini bermula, selepas ditamatkan perkhidmatan sejak 31 Dis 2017 lalu, melalui satu surat yang ditandatangani Ketua Pegawai Eksekutif Harakah Zainal Abidin Kidam.

Semua pekerja Harakah telah distrukturkan semula dengan sebilangan besar diserapkan ke syarikat baharu dengan difahamkan gaji diberi sebanyak 80 peratus gaji asal.

Sebilangan kecil kakitangan pula dikatakan akan diserapkan ke Jabatan Penerangan Pas Pusat dengan dijanjikan bayaran gaji sebanyak 50 peratus gaji pokok.

Bagaimanapun sebahagian yang diserapkan ke Jabatan Penerangan bagaimanapun sebelum itu telah dilibatkan dalam dua siri rundingan.

“Kami diberitahu akan diberhentikan dan dibayar faedah penamatan perkhidmatan dalam siri rundingan dengan Jawatankuasa Khas yang dibentuk Pas Pusat.

“Jawatankuasa khas tersebut telah diberi mandat untuk menawarkan pampasan dan diketuai oleh Setiausaha Agung parti Datuk Takiyudin Hassan.

“Kami juga diberitahu bahawa pihak Pas Pusat tidak mempunyai keupayaan untuk mengambil kami bekerja.

“Pihak jawatankuasa khas di bawah Setiausaha Agong Datuk Takiyudin kemudiannya telah mengeluarkan surat tawaran kepada kami untuk diserap ke Jabatan Penerangan dengan gaji sebanyak 50 peratus gaji pokok dan terma kerja yang tidak jelas.

“Kami telahpun memaklumkan kepada Datuk Tuan Ibrahim bahawa kami menolak tawaran yang tidak adil ini yang dibimbangi hanya menambahkan lebih banyak masalah di masa-masa akan datang.

“Bagi kami penyelesaian terbaik adalah dengan kami diberikan faedah penamatan perkhidmatan selaras dengan undang-undang sedia ada.

“Suka juga kami untuk menarik perhatian pihak parti bahawa sebilangan kami juga telah berkhidmat di Harakah dalam tempoh yang panjang dan telah mencecah peringkat usia yang sukar bagi kami untuk mendapatkan pekerjaan baru di tempat-tempat lain. Juga kemelut ini menjadi sukar kerana ada di antara kami bergantung sepenuhnya kepada pendapatan kami semasa berkhidmat di Harakah.

“Sekali lagi kami bertegas bahawa kemelut ini hanya akan dapat diselesaikan melalui rundingan dua hala.Sebarang keputusan yang dibuat hanya sebelah pihak pastinya akan mengundang kepada kemelut yang lebih berpanjangan. Oleh itu adalah menjadi gesaan kami supaya pihak Pas memandang serius proses rundingan ini,” ujarnya.

Kenyataan itu juga menyebut kakitangan terbabit sedia untuk berunding berhubung kaedah pembayaran pampasan tersebut, termasuklah pembayaran secara bulanan sekiranya keadaan kewangan yang ada adalah benar-benar mendesak.

Tiada ulasan: