"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dr M: Saya beritahu Zahid Umno khianati Melayu

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendedahkan bahawa Pemangku Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bertemu dengannya untuk mendapatkan nasihat berhubung apa yang berlaku dalam Umno sehingga parti itu ditolak pada pilihan raya umum ke-14.

Zahid, semalam, memuat naik gambarnya bersama Dr Mahathir di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya tetapi tidak mendedahkan butirannya.

“Dia nak tahu cara macam mana nak uruskan Umno. Jadi saya berterus terang bahawa Umno sudah mengkhianati orang Melayu.

“Saya ingatkan kepadanya, kita tubuh Umno untuk tolong orang Melayu tetapi kini Umno berubah dan mengutamakan kekayaan diri.

“Sebab itu Umno dibenci sekarang ini. Umno nak pulih susah. Dulu dipandang mulia sekarang dipandang jijik,” katanya pada satu wawancara khas bersama Sinar Harian.

Mahathir, adalah presiden Umno keempat dan memegang jawatan itu selama 22 tahun antara 1981 dan 2003.

Zahid adalah pemimpin parti pembangkang ketiga selepas Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan pemimpin PBB Datuk Seri Abang Johari Abang Openg yang berjumpa dengan Dr Mahathir dalam beberapa minggu kebelakangan ini.

Dr Mahathir ketika ditanya apakah nasihat yang diberikan kepada Zahid berhubung pertemuan itu, hanya berkata; “Saya kata dia fikir sajalah apa yang saya katakan”.

Disoal sama ada Ahmad Zahid ada membayangkan hasrat untuk menyertai Pakatan Harapan, Dr Mahathir hanya ketawa.

“Kita tidak pandang sesiapapun nak masuk Pakatan Harapan terutamanya BERSATU.

“Kalau orang itu orang politik, dia perlu putus hubungan dengan partinya, menjadi bebas dan ikrar sokong kerajaan,” katanya.

Pada pilihan raya 9 Mei lalu, BN tumbang apabila hanya mampu memenangi 79 daripada 222 kerusi Parlimen yang dipertandingkan.
-malaysiakini

Tiada ulasan: