"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘RM100 juta hilang dalam bidaan nombor plat khas di bawah BN’

FMT Reporters

PUTRAJAYA: Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook mendedahkan kira-kira RM100 juta hilang dari segi perolehan hasil pembidaan nombor pendaftaran khas kenderaan di bawah pentadbiran Barisan Nasional (BN).

Beliau berkata, ketirisan berlaku apabila kerajaan BN menjual nombor plat khas kepada badan bukan kerajaan (NGO) dan syarikat pada harga RM1 juta untuk setiap siri.

“Satu siri katakan kita kumpul RM5 juta. Dah terdapat 30 lebih (siri sebelum ini). Jadi, sudah lebih RM100 juta ketirisan yang sepatutnya kerajaan kutip,” katanya dipetik Bernama ketika mengumumkan hasil pembidaan siri nombor pendaftaran khas “MALAYSIA” sempena Hari Kebangsaan 2018 hari ini.

Loke berkata, bidaan nombor pendaftaran khas akan dibuka setiap 2 bulan untuk menambah hasil kerajaan.

Sementara itu, beliau berkata, nombor pendaftaran khas “MALAYSIA 1” mencatat bidaan tertinggi – RM1,111,111 dalam sejarah.

Katanya, nombor itu menjadi milik syarikat pelaburan di Johor Bahru, Aldi International Sdn Bhd, yang turut berjaya membida “MALAYSIA 2” pada harga RM422,000 dan “MALAYSIA 4” (RM162,000).

Lke berkata, kerajaan turut meraih RM3.62 juta melalui jualan 10 nombor pendaftaran tertinggi bagi siri “MALAYSIA 1 hingga MALAYSIA 999”.

“Kerajaan telah dapat hasil kutipan keseluruhan untuk pendaftaran khas MALAYSIA sebanyak RM13.16 juta.”

Bagaimanapun, katanya, nombor pendaftaran “MALAYSIA 2020” dikhaskan untuk kenderaan rasmi Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

“PM akan membawa kereta plat MALAYSIA 2020 pada sambutan Hari Merdeka.”

Tiada ulasan: