"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Angkara tendang kucing, remaja perempuan didakwa di mahkamah

MOHD ALI HASHIM
Jarang kedengaran mereka yang menendang haiwan didakwa di mahkamah.

Namun begitu kejadian ini telah mengheret seorang remaja perempuan berusia 16 tahun ke mahkamah setelah didapati bersalah menendang seekor kucing di Tasek Gelugor.

Remaja perempuan tersebut dituduh tanpa sebab yang munasabah telah menendang seekor kucing di Taman Seri Menerong, Tasek Gelugor, Seberang Perai Utara, pada 4 Mac lalu.

Ekoran kesalahan tersebut beliau telah didakwa mengikut Seksyen 44(1)(a), Akta Binatang 1953 (semakan 2006) (Akta 647) yang menetapkan hukuman denda maksimum sehingga RM50,000 atau pun penjara sehingga setahun atau kedua-duanya sekali.

Namun begitu Mahkamah Majistret telah mengenakan hukuman mengikut Seksyen 91(1) (b) Akta Kanak-Kanak 2001 (Akta 601) dengan mengenakan bon berkelakuan baik selama setahun keatas remaja tersebut pada 16 Ogos lalu.

Kes tersebut telah dikendalikan oleh Pegawai Pendakwa Jabatan Perkhidmatan Veterinar Pulau Pinang, Mohd Zamri Ishak.

Kucing tersebut kini berada dibawah jagaan Jabatan Perkhidmatan Veterinar Pulau Pinang.

Perbuatan remaja tersebut telah dirakam sebelum video berdurasi selama 13 saat itu mulai tular di lama sosial serta mendapat kecaman dari pelbagai pihak.

Tiada ulasan: