"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kenapa nyamuk suka gigit anda seorang?

FMT Reporters
Pernahkah anda menjadi individu yang paling kerap mengadu digigit nyamuk walaupun orang lain di sekitar anda pula berkelakuan seolah tiada apa yang berlaku.

Maknanya, anda mempunyai tarikan kepada nyamuk atas beberapa faktor kimia yang dipengaruhi oleh tubuh. Ia boleh jadi jenis darah, bentuk badan, jumlah kolesterol dan banyak lagi.

Nyamuk yang menggigit anda pula merupakan nyamuk betina dan darah anda bukan sumber makanannya. Sebaliknya, nyamuk betina menghisap darah anda untuk mendapatkan protein bagi mengekalkan kesuburannya.

Baik, sekarang kita lihat kemungkinan yang menjadi faktor penarik bagi nyamuk terhadap diri anda.

Sebelum itu, fahami juga ini adalah kajian paling asas yang dilakukan penyelidik dan banyak lagi kajian makmal diperlukan untuk pengesahan lanjut.

“Terdapat pelbagai kajian sedang dilakukan mengenai komponen dan bau badan manusia yang terdedah kepada gigitan nyamuk ini,” kata perunding teknikal kepada American Mosquito Control Association, Dr. Joe Conlon kepada WebMD.

Dengan lebih 400 kandungan yang berbeza untuk dikaji, penyelidik ini dikatakan hanya mengesan sebab paling asas setakat ini.

1. Anda mempunyai darah jenis O
Jenis darah tertentu lebih manis dari lain. Satu kajian mendapati darah jenis O mempunyai 83% kebarangkalian lebih tinggi untuk digigit nyamuk. Manakala sebaliknya dengan darah jenis A.

2. Anda mempunyai saiz badan yang lebih besar
Mungkinkah? Menurut kajian, ia kena-mengena dengan kadar metabolisme dan jumlah karbon dioksida yang dibebaskan dari badan sewaktu pembakaran tenaga. Nyamuk menggunakan gas karbon dioksida untuk mengesan sasaran mereka dan ia boleh dikesan dari 50 meter jauh. Jadi lebih besar anda, lebih banyak gas karbon dioksida yang dibebaskan dan katakan anda bersaiz besar dalam kumpulan keluarga atau rakan, maka besarlah peluang untuk digigit nyamuk.

3. Anda sedang hamil
Menurut satu kajian di Afrika, wanita hamil 2 kali ganda tinggi peluang digigit nyamuk juga atas sebab mereka membebaskan lebih banyak gas karbon dioksida. Malah dalam satu kajian pada 2002 mendapati wanita sarat mengandung membebaskan 21% lebih banyak gas tersebut berbanding wanita biasa.

4. Anda buat senaman atau kegiatan fizikal secara keterlaluan
Nyamuk tertarik dengan asid laktik, kompaun yang dikesan dalam peluh. Selain itu, senaman juga juga meningkatkan haba tubuh yang turut menyumbang tarikan gigitan nyamuk.

5. Anda memakai pakaian gelap
Ini logik paling asas, di mana nyamuk lebih tertarik kepada persekitaran gelap, maka pakaian anda juga memberi indikasi yang serupa. Dr. Jonathan Day, seorang pakar entomologi dan nyamuk di University of Florida menjelaskan, “Nyamuk sukar terbang dalam angin jadi mereka lebih memilih untuk berpusat di dataran. Persekitaran gelap membuatkan mereka lebih selesa.”

6. Anda ada elemen kimia tertentu dalam tubuh.
Asid tertentu dalam tubuh badan seperti laktik dan urik serta kolesterol mempunyai kandungan steroid yang tinggi. Ia juga menarik nyamuk kerana orang jenis ini mempunyai kadar metabolisme tinggi selain memproses kolesterol lebih cepat dari yang lain.

Tiada ulasan: