"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kenali gadis di sebelah Dr M

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendapati dirinya duduk di sebelah seorang gadis di dalam kereta model baru Proton semasa lawatan rasmi beliau ke China.

Sebuah video yang dimuatnaik di YouTube menunjukkan gadis berkenaan memberi arahan terhadap unit sistem perintah kenderaan itu bagi menjalankan beberapa fungsi yang mengujakan perdana menteri.

Menurut laporan Sin Chew Daily, Tan Shu Rin ialah siswi tahun kedua bidang penyiaran di Fudan University, Shanghai.

Pelajar berusia 21 tahun itu berasal dari Kluang dan sedang mengikuti latihan amali dengan Nuance Communications.

Nuance bekerjasama dengan Zhejiang Geely Holding Group bagi membangunkan sistem perintah suara yang akan digunakan bagi pasaran Malaysia.

Laporan itu memetik Tan berkata yang beliau telah banyak kali berlatih dengan sistem perintah suara itu sebelum ketibaan Mahathir.

Beliau juga tidak pasti jika perdana menteri akan memasuki kereta yang ditempatkan kepadanya, kerana terdapat lima kereta lain di sampingnya dan beliau merasa bangga apabila Dr Mahathir memilih kenderaan yang dinaikinya.

Mahathir yang sebelum ini mengkritik Geely membeli pegangan dalam Proton kini berharap kerjasama strategik berkenaan akan memanfaatkan proses memperbaiki kereta Proton.

"Semasa Proton diperkenalkan, Geely belum wujud. Kita menghantar enam kereta Proton ke sini (China)… dan kita sangat bangga atas pencapaian itu.

“Namun, seperti yang anda tahu, Geely sudah menandingi kita dari segi kualiti dan produktiviti industri kita.

"Dan saya percaya Proton boleh meraih manfaat daripada kerjasama dengan Geely," katanya pada 18 Ogos lalu, selepas menyaskikan perjanjian antara Proton dan Geely, di ibu pejabat Geely di Hangzhou.
-malaysiakini

Tiada ulasan: