"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Surat terbuka Cikgu Sani buat 'wartawan kolam'

Muhd Idris Sani Isa
Surat ini surat terbuka saya, sebagai seorang guru kepada semua rakyat Malaysia. Dan khusus kepada wartawan.

Sedih saya melihat situasi Malaysia sekarang. Saya sangat passion terhadap isu-isu pendidikan dan harapan saya setelah wujudnya #malaysiabaru, pendidikan mengambil tempat yang sewajarnya bagi membentuk masyarakat yang lebih bertamadun.

Saya menyokong kesemua usaha baik YB Dr Maszlee Malik sebagai menteri pendidikan. Beliau membawa idea yang baik dengan mengetengahkan konsep pendidikan yang tidak hanya terpenjara dalam bilik darjah, tetapi pendidikan itu di mana-mana dan semua orang terlibat dalam usaha-usaha pendidikan.

Bukan sedikit usaha yang beliau ketengahkan. Saya mengikutinya satu persatu. Pendekatan bottom-up yang beliau bawa seingat saya sebagai guru, ialah pendekatan yang paling mengambil kira suara kami sebagai guru meskipun apa yang kami utarakan, tidak menggambarkan permasalahan sebenar. Saya faham tentang itu. Yang penting bagi saya ialah beliau mendengar. Jarang kita jumpa menteri yang boleh mendengar saranan dan idea kita ni.

Cuma saya kesal dengan media, atau lebih tepatnya wartawan-wartawan yang bekerja melaporkan apa yang beliau dan kementerian sedang lakukan. Saya tidak pasti bagaimana wartawan-wartawan ini berfikir. Apakah mereka memang berniat mahu memburukkan imej menteri? Atau memang mereka langsung tak terfikir bagaimana tulisan mereka mesti dibaca dan difahami? Bertujuan mendidik atau melaga-lagakan orang? Atau tujuannya cuma untuk mereka disenangi dan mudah mendapat promosi naik pangkat?

Sebenarnya, kenapa mereka membuat laporan?

Tidakkah mereka mahu jadi sebahagian daripada agen pendidik yang membawa mesej yang benar-benar mendidik masyarakat? Tidakkah mereka fikir bagaimana dengan keghairahan mereka mensensasikan sesuatu perkara hakikatnya telah menenggelamkan mesej utama yang sangat penting khususnya buat anak-anak kita di rumah? Atau tidakkah mereka terfikir, anak-anak mereka juga berhak mendapat mesej tersebut?

Saya selalu beritahu rakan-rakan guru yang lain, guru mesti menyelidik dan menilai setiap berita supaya tak mudah hanyut dan mudah terpersona dengan isu-isu sensasi dan trivial. Dan saya sangat berharap wartawan juga berkarakter seperti guru. Mari saya jelaskan apakah beza wartawan kolam – wartawan yang cuma tahu mensensasikan isu, dan wartawan guru - wartawan yang mahu mendidik.

Wartawan kolam

Saya namakan mereka wartawan kolam, atau wartawan kasut, atau wartawan stoking kerana mereka cuma berminat untuk highlight perkataan-perkataan tersebut.

Ketika Malaysia merupakan antara negara yang mencatatkan kes mangsa lemas tertinggi dengan purata 700 kes setiap tahun dan 500 daripadanya ialah kanak-kanak, malah ia bererti setiap hari antara 1 atau 2 orang akan menjadi mangsa lemas; yang mereka mahu jadikan tajuk laporan ialah Maszlee mahu hotel bagi kolam renang.

Ketika menuliskan tajuk laporan yang sedemikian, tidakkah mereka sedar mereka telah mencacatkan mesej peka terhadap kepentingan life saving skills ini kepada 700 bakal mangsa lemas akan datang, atau mungkin lebih banyak lagi memandangkan statistik dari Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) yang menunjukkan peningkatan sebanyak 26 peratus insiden mati lemas tahun lepas dan meningkat lagi tahun ini?

Bagaimana sekiranya anak mereka yang mati lemas atau sedang bermain di tepi lombong ketika mereka membuat laporan berkenaan? Besar kemungkinan, anak mereka ialah anak yang tidak tahu dan peka isu-isu keselamatan dan besar kemungkinan merekalah yang menjadi faktornya.

Wartawan pendidik

Etika kewartawanan sangat perlu ditekankan. Sebagai guru, saya mahu mendapat berita yang sebenar, menyeluruh, dan bertujuan mendidik masyarakat, bukan membuatkan masyarakat membawang kerana laporan kita.

Mereka perlu menulis dengan rasional. Pendidikan terhadap keselamatan aktiviti air sangat perlu ditekankan memandangkan sejak Ogos sampai November, kerap kita mendengar berita mangsa mati lemas.

Di Kanada dan Amerika Syarikat misalnya, aktiviti renang telah menjadi kurikulum yang tetap dan penting. Begitu juga di UK, aktiviti berenang ialah wajib diajar.

Fikirkan kenapa negara-negara membangun menekankan isu ini?

Mereka juga boleh mengkaji manual keselamatan dan kemahiran menyelamatkan nyawa dan bentangkan kepada masyarakat. Supaya at the end of the day, ahli keluarga mereka juga dapat manfaat.

Saya tahu wartawan perlu kreatif, tapi sudah-sudah memberikan bahan membawang hingga menenggelamkan isu sebenar yang melibatkan nyawa dan keselamatan.


MUHD IDRIS SANI ISA atau Cikgu Sani ialah seorang guru yang mahu membantu usaha baik Kementerian Pendidikan.
-malaysiakini

Tiada ulasan: