"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rafizi antara nama calon untuk PRK Rantau, kata Anwar

Mohamad Fadli
SHAH ALAM:
Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Rafizi Ramli adalah antara calon yang dicadangkan oleh PKR untuk bertanding dalam pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Rantau di Negeri Sembilan.

Bakal presiden baru PKR itu berkata bagaimanapun calon yang akan dipertaruhkan itu nanti mestilah terlebih dahulu melalui proses pemilihan dalam parti.

“Macam ini, pertama, prosesnya bermula dari cabang, negeri, biro politik dan kemudian baru (akan diputuskan) presiden (PKR) pada masa itu.

“Jadi proses sekarang ini, saya tidak ambil apa-apa sikap (pendirian lagi). Nama Rafizi ada dibangkitkan,” katanya ketika ditemui pada sidang media sempena Kongres Nasional PKR ke-13 di Ideal Convention Center Sdn Bhd (IDCC), di sini, hari ini.

Beliau menambah, PKR akan mematuhi proses dalaman parti dalam menamakan calon untuk bertanding di kerusi Dewan Undang Negeri (DUN) Rantau.

Beliau bagaimanapun berkata, Rafizi lebih layak bertanding di kerusi lebih tinggi daripada kerusi DUN.

Semalam, Mahkamah Khas Pilihan Raya memutuskan kemenangan Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Mohamad Hasan di DUN Rantau Mei lepas, tidak sah dan terbatal, selepas hakim membenarkan petisyen difailkan bekas calon PKR, Dr Streram Sinnasamy.

Pada hari pencalonan 28 April lalu, Mohamad diisytiharkan menang tanpa bertanding di kerusi itu selepas satu-satu pencabar beliau, Streram gagal menghantar kertas pencalonan kerana dilarang masuk ke pusat penamaan calon disebabkan tiada pas masuk yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Pakar bius itu kemudiannya memfailkan petisyen di mahkamah pada 23 Mei bagi memohon satu PRK diadakan di kerusi terbabit kerana mendakwa penyandangnya tidak dipilih secara sah.

Hakim Datuk Azimah Omar menerima petisyen yang difailkan Streram untuk membatalkan keputusan pilihan raya kerusi berkenaan.

Azimah berkata, Mohamad tidak dipilih secara sah, dan kerusi tersebut akan ditandingi sekiranya Streram dibenarkan memfailkan kertas pencalonannya pada 28 April lepas, sekali gus membuka jalan kepada PRK diadakan di situ.

Dalam pada itu, bekas ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin menyuarakan bantahan sekiranya Streram dicalonkan semula untuk bertanding di DUN tersebut.

Sebaliknya, Zuraida mencadangkan PKR menamakan seorang calon wanita untuk bertanding menggantikan Streram.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan dilaporkan berkata, parti Islam itu tidak akan bertanding, selepas Umno mengumumkan akan menurunkan Mohamad untuk mempertahankan kerusi DUN yang dimenanginya sejak 2004.

Tiada ulasan: