"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lebai sekor ni tak serik: Guan Eng bakal ambil tindakan terhadap Bendahari Pas

MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI

KUALA LUMPUR - Menteri Kewangan Lim Guan Eng bakal mengambil tindakan perundangan terhadap Bendahari Pas Razman Zakaria, berhubung dakwaannya terhadap DAP, dalam isu kononnya parti itu anti Raja Melayu kerana tidak menerima gelaran dan pangkat dari istana.

Menjawab tuduhan Razman berkenaan, Guan Eng berkata tuduhan itu tidak berasas kerana bukan hanya DAP yang berbuat demikian.

Katanya, Tun Ghaffar Baba daripada Umno sebelum ini pernah menolak untuk menerima pingat Datuk ketika beliau menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri.

"Kenyataan saya telah diputar-belitkan oleh Pas dengan menyatakan bahawa nasihat sedemikian adalah biadab dan anti Melayu anti Raja Melayu.

"Kalau begitu macam Ghaffar Baba semasa menjadi Timbalan Perdana Menteri pun tidak mahu terima gelaran Datuk dengan hanya mahu dikenali sebagai encik Baba adakah itu pun dianggap sebagai satu tindakan anti raja atau anti Melayu. Saya harap jangan bangkitkan permusuhan antara kaum.

"Jadi saya akan kaji dari segi perundangan dan juga dari segi jenayah tuduhan ini," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen, hari ini.

Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Razman yang mendakwa bahawa keputusan DAP untuk tidak menerima gelaran dan pangkat dari istana adalah tanda kebiadaban parti terbabit kepada raja-raja Melayu.

Razman Zakaria berkata demikian semasa menyampaikan ucapan bersemangat di Himpunan Perpaduan Ummah di Kampung Gajah, Pasir Salak tidak jauh dari Teluk Intan malam kelmarin.

Mengulas lanjut, Guan Eng menyindir Pas dengan menyifatkan bahawa Pas telah hilang modal untuk melawan musuh politiknya.

"Ini masalah sebuah parti yang nampaknya sudah hilang atau sudah hilang modal sampai gunakan perkara yang tak wujud langsung untuk bangkitkan permusuhan dan itu sesuatu yang tidak bertanggungjawab," katanya.

Tiada ulasan: