"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ulama PAS mahu kerjasama PAS-Umno disegerakan

Seorang anggota Jawatankuasa Pusat PAS hari ini menyuarakan sokongan terhadap kerjasama antara parti itu dengan Umno, menyifatkan ia tak boleh ditangguh lagi susulan perkembangan semasa negara.

Mokhtar Senik berkata, kerjasama itu akan menghasilkan tsunami yang akan meranapkan "mimpi politik" DAP.

"Saya menyeru kaum Melayu Islam (dalam) Umno dan PAS - mari kita gerakkan usaha kesedaran kembali kepada Islam sebagai tonggak kekuatan kita. Allah telah dedahkan kepada kita cita-cita sulit DAP terhadap negara ini.

"Ayuh kita gerakkan tsunami politik ini mulai sekarang. Jangan berlaman-laman (berlama-lama) kerana tanah air ini sudah bosan dengan kezaliman, penindasan dan pembohongan," katanya dalam kenyataan hari ini.

Kerjasama antara PAS dan Umno semakin giat terutama selepas kedua-duanya berada di pihak pembangkang selepas PRU ke-14.

Terbaru, Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan jawatankuasa khas akan ditubuhkan oleh kedua-dua parti bagi mencari titik persamaan dalam soal Melayu dan Islam.

Mereka juga bakal menganjurkan perhimpunan bersama bagi membantah ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (Icerd) pada 8 Disember depan.

Untuk rekod, ini bukan kali pertama Mokhtar - yang juga ketua Dewan Ulama PAS Pahang - menggesa ke arah kerjasama dua parti itu.

Katanya, PAS dan Umno perlu mengambil iktibar daripada sejarah sendiri - PAS dengan pengalaman bersama DAP dan Umno sebagai parti Melayu sekular selama 60 tahun.

"Perjuangan Islam tidak boleh mengharapkan sokongan liberal sekular seperti DAP. Perjuangan berteraskan nasionalisme Melayu semata akhirnya akan lemah dan runtuh," katanya lagi sambil menambah kerjasama kedua-dua parti itu perlu berpaksikan agama.

Mengulas lanjut tentang DAP, Mokhtar mendakwa DAP kini semakin berani mengejar "cita-cita sulit" mereka selepas menang pada PRU ke-14.

"Apabila mereka melihat kebanyakan orang bukan Islam berpihak kepada mereka, dan sebahagian orang Melayu dapat mereka kuasai dengan janji manis, mereka secara terang mula melangkah untuk mencapai hasrat politik mereka.

"Banyak sudah ucapan dan tindakan mereka yang memperlekeh Islam dan Melayu," katanya lagi.

Tiada ulasan: