"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Covid-19: Kerajaan main-main

ZULHAZMI SHARIF
Sejak kebelakangan ini kes baru Covid19 dilaporkan makin meningkat. Pilihan Raya Negeri Sabah antara pemangkin peningkatan kes. Ekoran itu Majlis Keselamatan Negara (MKN) mengeluarkan arahan semua individu yang baru tiba dari Sabah akan dilakukan saringan dan ujian bermula 27 Sept 2020 – 10 Okt 2020, di semua Pintu Masuk (Domestik dan Antarabangsa).

Seterusnya MKN mengarahkan mulai 27 September juga, individu yang tiba dari Sabah wajib menggunakan aplikasi MySejahtera, jalani saringan dan ujian COVID-19 serta perintah pengawasan dan pemerhatian di rumah (HSO).

Arahan tersebut memang dilihat baik bagi langkah pencegahan dan pengawalan tetapi nampaknya seakan-akan hanya main-main atau pilih kasih. Arahan mungkin hanya terpakai untuk orang awam sahaja bukan kepada pemimpin negara atau orang-orang tertentu.

Mengapa?

Pada 24 September 2020 Berita Harian melaporkan dengan merujuk tulisan Menteri Wilayah Persekutuan di laman facebook beliau bahawa Menteri tersebut mendapat arahan kuarantin daripada Pejabat Kesihatan Kota Kinabalu.

Laporan tersebut seperti berikut :

“Saya sudah menerima perintah pengawasan dan pemerhatian bagi kontak jangkitan COVID-19 dari Pejabat Kesihatan Kota Kinabalu, hari ini.

“Ini berikutan kontak dekat saya dengan ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) yang kini disahkan positif. Saya dikehendaki menjalani kuarantin di kediaman di Kota Kinabalu bagi tempoh tertentu,”

Jika tempoh kuarantin wajib selama 14 hari seperti yang diumum oleh Menteri Kanan Keselamatan, Menteri Wilayah Persekutuan perlu dikuarantin sehingga Rabu 7 Oktober 2020 tidak kira samada keputusan ujian saringan Covid terhadap beliau positif atau negarif kerana beliau kontak rapat dengan individu positif.

Hari ini Kementerian Wilayah Persekutuan mengeluarkan nota kepada media memaklumkan bahawa Menteri Wilayah akan mengadakan sidang media di Kementerian Wilayah Persekutuan pada esok, 1 Oktober 2020 terkait dengan kedudukan Datuk Bandar Kuala Lumpur.

Adakah Menteri Wilayah Persekutuan melanggar perintah pengawasan dan pemerhatian yang dikeluarkan pada 24 September 2020 atau beliau dikecualikan?

Adakah peraturan dan arahan kerajaan hanya untuk orang awam tidak untuk orang politik?

Adakah ini satu lagi episod hud-hud yang pulang dari Turki?

Kerajaan main-main!!

Tiada ulasan: