"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

GRS ibarat bom jangka, kata penganalisis

Durie Rainer Fong
KOTA KINABALU:
Penganalisis politik meramalkan kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) akan sukar mengekalkan kesatuannya selepas kemenangan pada pilihan raya Sabah minggu lalu.

Mereka melihat potensi pergaduhan dalaman, persaingan sesama sendiri, dan personaliti yang kuat dalam gabungan yang longgar itu seperti pemicu yang akan memecahkan GRS.

Arnold Puyok dari Universiti Malaysia Sarawak menarik perhatian kepada perkembangan pada Selasa lepas, antara Ketua Barisan Nasional Sabah, Bung Moktar Radin, dan Ketua Menteri Hajiji Noor.

“Nampaknya ini permulaan yang sukar bagi GRS…ini bukanlah langkah pertama yang bagus untuk sebuah kerajaan baharu,” katanya kepada FMT.

“Kalau mereka boleh bertahan selama kira-kira 6 bulan lagi, kita boleh anggap itu sebagai suatu kejayaan. Mari kita tengok apakah mereka boleh atasi perbezaan antara mereka dalam 6 bulan pertama ini.”

Hanya beberapa jam selepas mengangkat sumpah, Hajiji mengumumkan penukaran portfolio Bung (perumahan dan kerajaan tempatan) dengan portfolio Timbalan Ketua PPBM Sabah, Masidi Manjun (kerja raya).

Ditanya apakah ada perbincangan awal mengenai pembahagian jawatan Kabinet Sabah antara parti komponen, Hajiji mengesahkan tetapi pertukaran itu dibuat ekoran perkembangan terbaharu.

Sumber memaklumkan Bung tidak berpuas hati dengan jawatan yang diberikan kepada BN, yang membantu GRS menawan 38 kerusi pada PRN.

Mereka mendakwa Bung segera meninggalkan Istana Negeri selepas ketua menteri dan 3 timbalannya, termasuk beliau, mengangkat sumpah jawatan.

Bridget Welsh dari University of Nottingham (Malaysia) mengingatkan GRS sebuah gabungan baharu dan oleh itu parti-parti komponennya harus belajar bekerjasama.

“Ada personaliti yang kuat, serta gaya dan jangkaan yang berbeza. Majoriti cukup tapi tak kukuh kerana GRS akan goyah jika satu pihak meninggalkannya.

“Ketidakstabilan dalam politik persekutuan akan membayangi Sabah dan itu cabaran utamanya – iaitu pertalian antara ketaktentuan politik di peringkat persekutuan dan negeri,” katanya kepada FMT.

Penganalisis sosio-politik, Awang Azman Awang Pawi, dari Universiti Malaya percaya perkembangan pada Selasa itu hanya sebahagian kecil daripadanya.

Beliau percaya perselisihan akan berpanjangan dan akan ternampak pada perebutan jawatan di peringkat negeri hingga ke akar umbi.

“Ini akan berlaku dalam pembahagian jawatan di pihak berkuasa tempatan dan daerah, malah apabila melibatkan pembahagian projek daripada yang besar-besar sehinggalah sekecil-kecil kerja seperti potong rumput dan baik pulih longkang.

“GRS akan lagi goyah dan rapuh apabila sampai masanya untuk membahagian kerusi Parlimen, memandangkan kita menuju pilihan raya umum,” katanya.

Daripada 38 kerusi yang dimenangi oleh GRS, 17 diperoleh PN, 14 oleh BN dan 7 oleh PBS.

Warisan Plus menang 29 kerusi sementara sekutunya PKR menang 2 dan Upko 1. Tiga kerusi lain milik calon Bebas.

Tiada ulasan: