"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ahli Parlimen Batu Sapi, bekas menteri undang PH, VK Liew meninggal dunia


Bekas menteri undang-undang di era Pakatan Harapan (PH) Liew Vui Keong meninggal dunia.

Timbalan presiden Warisan Darell Leiking dan anggota parlimen Sandakan Vivian Wong mengesahkan pemergian anggota parlimen Batu Sapi itu kepada Malaysiakini sebentar tadi.

Liew awal minggu ini dimasukkan ke hospital dan dilaporkan koma sebelum ini.

Selama hayatnya, mendiang yang lebih dikenali sebagai VK Liew melalui perjalanan politik penuh warna-warni.

Dia pernah memimpin Presiden Parti Liberal Demokratik (LDP), yang menjadi komponen BN ketika itu, sebelum menyertai Warisan.

Mendiang juga pernah berkhidmat sebagai timbalan menteri bawah pentadbiran bekas perdana menteri Abdullah Ahmad Badawi pada 2008 dan Najib Razak pada 2009 hingga 2013.

Dilahirkan pada 18 Januari 1960 di Kota Belud, Liew ditauliahkan sebagai peguam oleh Lincoln's Inn, London selepas memperoleh Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang daripada Universiti North London pada 1987.

Tiada ulasan: