"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

TYT Sabah akan tentukan Bung Moktar atau Hajiji ketua menteri

Kow Gah Chie

Pengerusi BN Sabah Bung Moktar Radin berkata bakal ketua menteri Sabah yang baru akan diketahui selepas pengumuman Tuan Yang di-Pertua Negeri Juhar Mahiruddin.

Ini selepas BN dan PN dikatakan gagal mencapai kata sepakat mengenai calon ketua menteri Sabah yang baru.

Bung berkata beliau dan Ketua Bersatu Sabah Hajiji Mohd Nor akan mengadap Yang di-Pertua Negeri bagi mendapat keputusan mengenai hal ini.

"Tunggu TYT putuskan," kata Bung

Ketika ditanya mengenai perasaannya, Bung berkata beliau "sangat gembira."

Awal hari ini, pemimpin Gabungan Rakyat Sabah bermesyuarat di Hotel Magellan Sutre di Kota Kinabalu.

Bung kemudian dilaporkan memasuki kawasan Istana Negeri di Kota Kinabalu pada 2.27 petang tadi, manakala Ketua Bersatu Sabah Hajiji Mohd Nor tiba seminit kemudian.

Hajiji dan Bung antara nama yang disebut-sebut sebelum ini sebagai calon ketua menteri.

Tidak lama kemudian, Setiausaha Agung PBS Jahid Jahim pula tiba 2.47 petang, sementara Presiden Star Jeffrey Kitingan kelihatan memasuki Istana Negeri jam 3 petang tadi.

PN, BN dan sekutunya sekarang dilaporkan memiliki 41 kerusi DUN dan mahu calon mereka mengangkat sumpah sebagai ketua menteri Sabah yang baru hari ini.

Petugas media telah berkumpul di pintu masuk istana negeri sejak awal pagi lagi bagi membawakan laporan terkini situasi politik di Sabah.

Terdahulu, pada jam 1.30 tengah hari sebuah kereta hitam membawa Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hazani Ghazali kelihatan masuk ke pekarangan istana.

Tiada ulasan: