"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ahli Parlimen Machang tarik sokongan untuk kerajaan Muhyiddin

Faiz Zainudin

Ahmad Jazlan Yaakub yang juga ahli Parlimen Machang, meletak jawatan sebagai pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia minggu ini.

PETALING JAYA: Pengerusi Umno Kelantan, Ahmad Jazlan Yaakub mengumumkan menarik menarik balik sokongannya kepada kerajaan Perikatan Nasional (PN) pimpinan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Keputusan itu diumumkan dalam sidang media di Kota Bahru, Kelantan, sekaligus menyaksikan jumlah ahli Parlimen yang berada di belakang Muhyiddin berkurangan seorang lagi.

“Maka dengan ini saya mengumumkan menarik diri daripada menyokong kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang dipimpin Muhyiddin Yassin,” kata ahli Parlimen Machang itu.

Ahmad yang sebelum ini meletak jawatan sebagai pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia awal bulan ini, ketika dihubungi FMT turut mengesahkan perkara itu sambil memaklumkan ia berkuat kuasa hari ini.

Sebelum ini, ahli Parlimen Gua Musang dari BN, Tengku Razaliegh Hamzah menyatakan tidak menyokong Belanjawan 2021 bulan lalu apabila mempersoalkan keabsahan kerajaan Muhyiddin.

Perkembangan terbaru ini bermakna kerajaan PN kini hanya mempunyai 110 kerusi daripada 222 kerusi Dewan Rakyat, dengan dua kerusi kosong selepas ahli Parlimen Batu Sapi (Warisan) dan Gerik (BN) meninggal dunia.

Kerajaan yang diterajui membabitkan tiga gabungan parti besar dalam kerajaan, iaitu 50 dari Perikatan Nasional (PN), 41 Barisan Nasional (BN) dan 18 Gabungan Parti Sarawak (GPS) selain satu PBS dan seorang Bebas.

Pada 4 Jan lalu, Ahmad Jazlan menyerahkan surat peletakan jawatan pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), menyusuli kata duanya kepada kerajaan.

Beliau turut meminta kerajaan mengadakan PRU secepat mungkin, dalam tempoh suku pertama 2021.

Sementara itu, Ahmad Jazlan berkata beliau akan menghantar surat kepada Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi dengan segera mengenai tindakannya itu.

“Sebanyak 12 daripada 14 bahagian (Umno) meminta saya mempertimbangkan menarik balik sokongan kepada kerajaan PN yang ditunjangi PPBM kerana perdana menteri daripada parti itu.


“Pada hemat kami, kerajaan tidak berupaya mengurus tadbir negara dengan baik dan tak berjaya laksanakan amanah yang diberikan dengan seadilnya,” katanya.

Menurutnya, Ahmad Jazlan antara kegagalan kerajaan PN mentadbir adalah berkenaan moratorium dan pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang dilihat tidak mencapai matlamat sebenar, termasuk kegagalan mengurus Covid-19.

Tiada ulasan: