"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ghairah bermain politik: Warganet ‘sekolahkan’ ketua pemuda Bersatu

 FAZLI RADZI 

Warganet dilihat membanjiri ruangan komentar di Facebook ketua pemuda Bersatu, Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal yang memuatnaik kenyataan bertajuk “Bersatu teguh, berpecah roboh” petang tadi.

Ketua Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada) Nasional itu antara lain berkata, pihaknya memandang serius keghairahan sesetengah pihak untuk bermain politik.

Walhal, kata bekas pegawai khas, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman ketika menduduki jawatan Menteri Belia dan Sukan tersebut, apa yang rakyat perlukan pada masa ini ialah kestabilan dan usaha berterusan untuk meringankan bebanan akibat wabak Covid-19.

“Retorik politik yang tidak berkesudahan tidak akan membantu sesiapa, malah bisa mengganggu khidmat kerajaan kepada rakyat.

“Sekarang ialah masanya untuk bekerja. Fokuslah kepada agenda kerajaan yang telah merumuskan serta sedang melaksanakan pelbagai inisiatif untuk membantu rakyat,” katanya.

Walaupun hanya dinyatakannya sebagai “kesal akan perhimpunan yang telah berlaku pada hujung minggu lepas”, reaksi Wan Ahmad Fayhsal itu dilihat merujuk pada Perhimpunan Agung Umno 2020 (PAU 2020) semalam.

Sehubungan itu, ada warganet berpendapat Bersatu dan kerajaan Perikatan Nasional (PN) sudah goyang ditambah pelaksanaan darurat dan keengganan Muhyiddin Yassin membuka sidang Parlimen.

“Bila parti politik suruh parti politik lain jangan bermain politik, ini bermakna parti politik yang buat tuduhan itu sedar dia sudah kehilangan sokongan politik dari rakyat,” bidas Anas Abd Jalil.

Dalam masa sama, Fayhsal yang juga Timbalan Menteri Belia Sukan itu turut ‘disekolahkan’ tentang sikap PN yang menerima ahli parlimen (MP) lompat parti.

“Berapa ramai MP Perikatak Nasional? Yang ramai hanya katak-katak yang melompat masuk ke kolam katak Bersatu. Cermin diri tu dulu,” tempelak Rosli Ita.

Tiada ulasan: