"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Adham ni tinggal di kayangan kot’

'Adham ni tinggal di kayangan kot’ – Menteri dikritik dakwa tiada yang mohon kurangkan kompaun

SITI NUR ZAWANI MISCON

Orang ramai mengkritik kenyataan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba yang menyatakan masih tiada individu yang memohon pengurangan kompaun RM10,000 sejak ia dikuatkuasakan pada 11 Mac lalu.

Di Twitter, warganet meminta Adham untuk sedar diri dan lihat di dunia nyata.

Mereka beranggapan Menteri PN itu sedang berada di kayangan kerana tidak tahu bagaimana kesusahan lebih 1,000 rakyat Malaysia yang bertungkus lumus untuk merayu pengurangan kompaun.

Tidak ketinggalan, Ahli Parlimen Bandar Kuching Kelvin Yii juga mendakwa beliau sendiri telah membantu berpuluh individu di kawasannya untuk membuat rayuan di Pejabat Kesihatan.

“Adham Baba ni tinggal di alam semesta mana?” soal pengguna Twitter.

“Menteri tinggal di kayangan kot,” ciap Kelvin.

Pada masa sama, Kelvin juga menyarankan Adham meletakkan jawatan selepas satu per satu masalah yang ditimbulkan menteri itu.

Sementara itu di Facebook, beberapa pengguna menyuarakan ketidakpuasan hati mengapa sehingga hari ini masih tiada menteri yang dikenakan kompaun RM10,000.

Ada juga di antara mereka yang berkata mahu menunggu pilihanraya dan melihat siapa yang akan membuat rayuan untuk meminta sokongan rakyat.

“Jangan risau nanti dekat PRU saman akan dimansuhkan,” kata pengguna Facebook.

Pada semalam, Adham mendakwa lebih 1,000 individu yang dikenakan kompaun RM10,000 masih belum tampil mengemukakan rayuan pengurangan sejak Ordinan Darurat (Pencegahan dan Pengawalan Penyakit) (Pindaan) 2021 dikuatkuasakan. 

Tiada ulasan: