"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Muhyiddin PM pemalas: Ia berasaskan pengalaman Ku Li, kata ahli MKT Umno

MALAYSIA DATELINE

Komen veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah bahawa Tan Sri Muhyiddin Yassin seorang yang ‘pemalas’ adalah berasaskan pengalaman beliau bekerja dengan perdana menteri itu dahulu.

Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno, Datuk Dr Puad Zarkashi berkata, Muhyiddin adalah timbalan menteri kepada Ku Li ketika beliau adalah Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) kementerian yang dipegang oleh Datuk Sri Mohamed Azmin Ali sekarang.

“Komen Ku Li dalam “The Vibes” memang terbuka. Ia berasaskan pengalaman. Ku Li anggap Muhyiddin seorang “pemalas”.

“Menurut Ku Li lagi. Muhyiddin kekurangan inovasi dan idea. Itu pengalaman beliau ketika bersama Muhyiddin di MITI. Muhyiddin adalah timbalan beliau di MITI,” kata Puad, bekas Ketua Pengarah Jasa, badan propaganda kerajaan BN dahulu.

Puad berharap, Muhyiddin akan memberikan jawapan balas terhadap komen Ku Li itu.

“Semoga ada jawapan balas daripada TS Muhyiddin terhadap komen Ku Li,” katanya.

Tetapi, kata Puad, rakyat memang musykil terhadap kemampuan dan kebolehan Muhyiddin.

“Apa hala tuju ekonomi negara di bawah Muhyiddin. Penjualan aset Khazanah yang untung diteruskan juga. Kenapa?” tanya beliau.

Beberapa hari lalu syarikat semikonduktur SilTerra milik Khazanah dijual 100 peratus kepada syarikat usahasama Malaysia-China (60-40).

Sebelum itu SilTerra memang rugi. Tetapi dalam tempoh tiga tahun dari 2015-2017 Kerajaan Najib menjadikannya kembali untung.

Setiap tahun keuntungannya ialah RM204 Juta, kata Puad.

SilTerra memberi fokus kepada teknologi sensor.

Walaupun industri semikonduktor sedang “booming” malang sekali Kerajaan PN tetap menjualnya, katanya.

“Sudah tentu syarikat DNeX yang untung. Sebelum pengumuman jualan, harga saham DNeX ialah 28 sen. Selepas pengumuman naik kepada 92 sen.

“Persoalannya kenapa Kerajaan PN jual 100%? Sebab itu komen Ku Li terhadap Muhyiddin menarik sekali,” kata beliau.

Tiada ulasan: