"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pas hipokrit, terima ahli umur 13 tahun tapi Undi 18 tahun tidak matang

MALAYSIA DATELINE

Ahli Parlimen Bagan Lim Guan Eng membidas kenyataan Presiden Pas yang menganggap anak muda 18 tahun tidak matang mengundi sebaliknya kanak-kanak 13 tahun pula cukup matang untuk menjadi ahli Pas dan mengundi.

Bagi Guan Eng, apa yang lebih hipokrit apabila Pas menerima ahli seawal usia 13 tahun, yang boleh mengundi dalam mesyuarat parti Pas.

“Pusingan U oleh Abdul Hadi bukan sahaja menunjukkan pemikiran ekstrem beliau tetapi juga sikap tidak adil dan dua darjat, bahawa perkara ini dibenarkan untuk Pas tetapi tidak untuk orang ramai,” katanya dalam kenyataan.

Sedangkan, katanya, mengikut dasar Islam tidak timbul soal tidak matang untuk menurunkan usia pengundi menjadi 18.

Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri, Lim Kit Siang telah bertanya “Bagaimana Hadi boleh begitu jahil sehingga tidak mengetahui bahawa sekitar 90 peratus dari 57 negara dalam Organisasi Kerjasama Islam (OIC) mempunyai usia mengundi pada umur 18 tahun – termasuk Arab Saudi, Iran, Iraq, Turki, Jordan, Algeria, Libya dan Palestin?

Justeru, Guan Eng berkata Abdul Hadi sebagai duta khas Malaysia dengan status Menteri ke Timur Tengah, kejahilan Hadi mungkin adalah sebab mengapa dia gagal membawa pelaburan baru dari Timur Tengah ke Malaysia berbanding dengan kejayaan Indonesia, atau gagal untuk menentang dengan berani beberapa negara Arab yang menjalinkan hubungan diplomatik dengan Israel.

Tiada ulasan: