"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

1,000 klinik swasta akan dijadikan PPV - KJ

Malaysiakini 

Selain pusat vaksin yang ditubuhkan kerajaan, orang ramai boleh memilih untuk menerima vaksin Covid-19 di 1,000 klinik swasta atau melalui sistem pandu lalu di lokasi yang ditetapkan.

Menteri penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan, Khairy Jamaluddin berkata, kerajaan memutuskan untuk menubuhkan lebih banyak pusat pemberian vaksin (PPV) dan memasukkan ribuan doktor swasta dalam program berkenaan bulan depan.

Katanya, sejumlah 2,500 doktor swasta telah mendaftar untuk memberikan vaksin Covid-19 kepada orang ramai dan 1,800 daripada mereka telah menjalani latihan untuk tujuan berkenaan.

"Kami mensasarkan 500 doktor perubatan am untuk mula memberikan vaksin mulai 15 Jun dan 1,000 klinik swasta boleh dijadikan pusat vaksin sebelum 30 Jun.

"Dengan ini, kita mensasarkan pengamal perubatan am swasta dan hospital swasta yang boleh menyediakan 40,000 suntikan sehari pada akhir bulan Jun," katanya pada sidang media selepas mengunjungi PPV di Pusat Pameran dan Dagangan Antarabangsa Malaysia (Mitec) hari ini.

Khairy berkata sebanyak lima PPV berskala mega juga akan ditubuhkan di Lembah Klang mulai 7 Jun.

Ini termasuk Pusat Konvensyen Mines, Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Puncak Alam, Pusat Konvensyen Setia City, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur dan Stadium Nasional Bukit Jalil.

“Minggu depan, saya akan ke Pulau Pinang untuk membincangkan penubuhan PPV di sana. Selepas itu, saya akan ke Johor untuk tujuan yang sama, ”katanya.

Sementara itu, Khairy berkata kerajaan juga telah bersetuju untuk menyediakan kemudahan vaksinasi di lokasi pandu lalu.

Ini setelah kejayaan projek perintis untuk program vaksinasi pandu lalu di Universiti Sains Malaysia di Kubang Kerian.

Khairy bagaimanapun berkata kerajaan akan mengeluarkan prosedur operasi standard (SOP) di lokasi-lokasi pandu lalu berkenaan.

Tambahnya, SOP juga akan menetapkan prosedur pemerhatian yang diperlukan setelah proses vaksinasi.

Dalam perkembangan lain, menteri sains, teknologi dan inovasi itu juga mengumumkan fitur baru yang akan ditambahkan ke aplikasi MySejahtera di mana orang ramai boleh membatalkan dan menjadualkan semula janji temu mereka tidak lama lagi.

Sebelum ini ramai individu yang mendaftar untuk mendapatkan vaksin kecewa apabila janji temu mereka diubah atau ditolak tanpa alasan.

Insiden tersebut termasuk dihantar ke negeri lain untuk menjalani vaksinasi dan gagal menghubungi talian hotline Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Vaksin Covid-19 (JKJAV) bagi mendapatkan bantuan.

Tiada ulasan: