"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Switzerland benarkan penggunaan kapsul bunuh diri

Utusanonline

KAPSUL bunuh diri di Switzerland. - AGENSI

ZURICH: Kapsul berbentuk keranda yang membolehkan sesiapa membunuh diri, diluluskan dalam semakan undang-undang di Switzerland.

Menurut laporan BBC News, kapsul itu dibangunkan dengan fungsi mengurangkan paras oksigen di dalam pod hingga ke paras kritikal.

Proses itu dikatakan mengambil masa kurang seminit dan kematian berlaku melalui hypoxia dan hypocapnia yang membolehkan individu ‘menikmati kematian dengan tenang’.

Bunuh diri dengan bantuan peralatan adalah sah di Switzerland dan kira-kira 1,300 orang membunuh diri tahun lalu.

Lembaga Semakan Perubatan Switzerland, membenarkan penggunaan kapsul dipanggil Sarco Suicide Pod.

Mesin tersebut berbentuk kapsul seperti keranda mudah alih yang dicetak dalam tiga dimensi.

Tiada ulasan: