"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Kalau betul tak halal, kenapa makan juga ayam itu?'

Muhammad Zulsyamini Sufian Suri
am@hmetro.com.my

Penguatkuasa KPDN cawangan Kuala Kangsar melakukan pemeriksaan terhadap ayam segar yang dijual di sebuah pasaraya di Kuala Kangsar. FOTO ihsan Facebook
Penguatkuasa KPDN cawangan Kuala Kangsar melakukan pemeriksaan terhadap ayam segar yang dijual di sebuah pasaraya di Kuala Kangsar. FOTO ihsan Facebook
Kuala Kangsar: Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk) mengesahkan pengadu berhubung isu ayam segar yang dijual di sebuah pasar raya di sini dalam keadaan tidak disembelih mengikut syarak, terkeliru dalam penilaiannya terhadap dakwaan ia tidak halal.

Pengarah JAIPk, Harith Fadzilah Abdul Halim berkata, berdasarkan maklumat diterima daripada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Perak, pengadu itu sendiri mengaku sudah memakan ayam yang dibelinya itu, sekali gus menunjukkan pengadu tidak secara pasti meyakini bahawa ayam itu tidak halal.

"Kita dapat maklumat ini (pengadu mengaku sudah makan ayam itu) daripada KPDN yang sudah berjaya menghubungi pengadu terbabit. Pengadu sebenarnya keliru dengan apa yang dia lihat pada ayam berkenaan.

"Jadi saya sarankan kepada mana-mana individu yang hendak buat aduan, mestilah lebih berhati-hati di masa akan datang dengan memastikan perkara yang hendak diadukan itu benar-benar sahih dan betul," katanya ketika dihubungi melalui WhatsApp pagi ini.

Katanya lagi, sekiranya benar dan jelas ayam yang dibeli pengadu itu memang secara pasti tidak halal, pengadu sepatutnya tidak memakannya walaupun sekadar meragui kehalalannya atau menganggap ia sebagai 'syubhah'.

"Ya, benar..... Sekiranya ada keraguan pada sesuatu perkara adalah lebih baik ditinggalkan perkara terbabit," katanya.

Kelmarin, Pengarah KPDN Perak, Datuk Kamalludin Ismail berkata, pemeriksaan pihaknya mendapati ayam yang dibekalkan kepada pasar raya terbabit ketika dibeli oleh pengadu, dibekalkan daripada sebuah syarikat pembekal ayam dari Melaka yang mempunyai sijil halal dan sah sehingga 15 Jun 2023.

Kamaluddin bahkan berkata, pemeriksaan pihaknya daripada KPDN cawangan Kuala Kangsar yang dijalankan pada 28 Mac lalu, bagaimanapun mendapati tiada ayam segar yang kelihatan tidak disembelih secara sah sebagaimana dakwaan yang disebarkan oleh pengadu terbabit di media sosial.

Tiada ulasan: