"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ular sawa gergasi gemparkan penduduk

Amirul Aiman Hamsuddin
bhnews@bh.com.my
Anggota bomba dan penduduk bergambar dengan ular yang ditangkap sebelum dilepaskan ke habitatnya - Foto NSTP/Ihsan bomba
Anggota bomba dan penduduk bergambar dengan ular yang ditangkap sebelum dilepaskan ke habitatnya - Foto NSTP/Ihsan bomba
SEKINCHAN: Tanda tanya penduduk Kampung Parit 10 Ban Kenal, Pasir Panjang, di sini berhubung ancaman terhadap haiwan ternakan mereka terjawab apabila seekor ular sawa bersaiz gergasi berjaya ditangkap bomba, malam tadi.

Difahamkan, reptilia sepanjang tujuh meter itu ditemui dalam kawasan sawah padi berhampiran sebuah rumah penduduk kampung terbabit.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor, Morni Mamat, berkata pihaknya menerima panggilan pada jam 10.38 malam.

Katanya, sepasukan 11 anggota bersama jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Sekinchan dikejarkan ke tempat kejadian.

"Sebaik tiba, didapati ular sawa terbabit berada dalam kawasan sawah padi.

"Anggota kemudian menangkap reptilia itu menggunakan alat pengepit dan penjerut khas," katanya ketika dihubungi hari ini.

Morni berkata, ular itu berjaya ditangkap pihaknya dalam tempoh 20 minit.

Menurutnya, operasi itu berjalan lancar dan ular berkenaan kemudian dilepaskan ke habitat asal di hutan," katanya.

Tiada ulasan: