"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sedih kehilangan, lelaki gali kubur ibu

Agensi

Warsaw: Lelaki yang menggali dan mengawet mayat ibunya sebelum meletakkannya di sofa selama 13 tahun, berdepan hukuman penjara.

Polis percaya lelaki yang bersedih dengan kematian ibunya itu menggali mayat yang ditanam pada 2010, di tanah perkuburan berhampiran rumahnya, sebelum mengawetnya.

Mayat itu ditemukan di atas sofa di hadapan televisyen dengan akhbar dijadikan alas pada bawahnya.

Rahsia itu terbongkar selepas abang ipar lelaki berusia 76 tahun itu datang melawat di rumahnya di Radlin, sebuah bandar kecil di Poland berhampiran dengan sempadan Republik Czech, baru-baru ini.

Adik iparnya itu menelefon paramedik selepas mendapati lelaki itu di luar kewarasan.

Jurucakap polis, Małgorzata Koniarska berkata, pihaknya menerima laporan penemuan mayat itu.

Pejabat Pendakwa Raya mengesahkan, Jadwiga L meninggal dunia pada awal 2010 sebelum dikebumikan pada 16 Januari tahun itu,

Anak lelaki itu yang dinamakan sebagai Marian L tinggal hanya 300 meter dari tanah perkuburan itu, malah mungkin menggunakan basikal untuk mengangkut jasad ibunya pulang ke rumah.

Ketua pejabat pendakwa daerah, Marcin Felsztyński berkata, lelaki itu pasti menggunakan beberapa bahan kimia untuk mengawet jasad itu apabila melihat keadaan mayat masih sempurna.

Marian didakwa atas tuduhan berhubung perbuatannya itu dan maya ibunya akan dikebumikan semula.

Tiada ulasan: