"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tular bukti surat Mukhriz minta lesen balak zaman Mahathir jadi PM

WAN SITI AMINAH

Sekeping gambar dipercayai dokumen konsesi balak milik anak bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad tular di media sosial baru-baru ini.

Mengejutkan, surat bertarikh 15 Disember 1994 itu dipercayai ditandatangani oleh Datuk Seri Mukhriz Mahathir yang ketika itu berusia 30an.

Mukhriz dipercayai menjadi pengerusi syarikat pembalakan berkenaan di usia muda dan berjaya mendapat konsesi pembalakan dari kerajaan.

Surat itu dimuat naik oleh seorang individu sebagai bukti bahawa anak Mahathir berjaya mengaut kekayaan ketika pemerintahan bapanya.

“Ketika ini seorang pemuda berusia 30 tahun menjadi pengerusi syarikat balak dan mendapat konsesi membalak kayu tropika seluas 1000 hektar.

“Saya harap tak ada lagi lah orang minta bukti. Kerja minta bukti perkara yang semua orang tahu ni adalah kerja orang hilang deposit yang nak glamor balik,” katanya.

Menurut lelaki itu, menerusi konsesi kurniaan kerajaan tersebut, Mukhriz dijangka mendapat keuntungan bersih sekitar RM2000 bagi seekar balak.

Terdahulu, Mahathir meminta Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membuktikan bahawa dirinya membolot kekayaan ketika memerintah.

Kata Mahathir, Anwar bertindak sedemikian untuk menghalang pihaknya menganjurkan Perhimpunan Proklamasi Melayu.

Tiada ulasan: