"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Akhirnya Ariffahmi letak jawatan

Kontroversi desakan Menantu Menteri Besar Kelantan, Abdul Ariffahmi Abd Rahman melepaskan jawatannya lebih awal sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) kini berakhir apabila beliau secara rasmi berbuat demikian semalam.

Abdul Ariffahmi, yang pada awalnya mengumumkan peletakan jawatannya akan berlaku pada Mac depan, digantikan oleh Timbalan Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK), Mustafa Salleh.

Pengarah Pilihan raya PAS Kelantan Abdul Fatah Harun mengesahkan peletakan jawatan Abdul Ariffahmi itu.

Sumber kerajaan negeri memberitahu Bernama, upacara penyerahan tugas antara kedua-dua pegawai kanan berkenaan telahpun diadakan di Pejabat PMBK di Jalan Kuala Krai, Khamis lalu.

Mustafa, 44, yang tamat tugasnya sebagai Timbalan CEO PKINK 31 Jan ini dijangka memulakan tugas baru di PMBK pada 1 Febuari. Bagaimanapun, sumber itu tidak pula menyatakan jawatan baru Abdul Ariffahmi.

Isu peletakan jawatan Abdul Ariffahmi menimbulkan kontroversi setelah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat dakwaan berlaku penyelewengan dalam perbadanan di bawah pentadbiran beliau, menyebabkan PAS pusat mendesak beliau meletak jawatan bagi menjaga imej parti.

Menteri Besar Nik Abdul Aziz Nik Mat baru-baru ini mengesahkan Abdul Ariffahmi akan meletakkan jawatannya dalam masa terdekat sebagai mematuhi saranan PAS Pusat.

Bagaimanapun, beliau mengakui tidak sedar membuat kesilapan dalam melantik menantunya kerana pelantikan itu mengikut prosedur dan dalam pengetahuan anggota-anggota Exco.

Sementara itu, sumber PKINK berkata, jawatan Timbalan CEO perbadanan itu belum diisi dan belum ada calon yang disebut akan menggantikan Mustafa.

Bagaimanapun, katanya, penyandang jawatan itu akan ditentukan oleh Menteri Besar, yang juga Pengerusi PKINK dengan persetujuan anggota Lembaga Pengarah. Abdul Ariffahmi tidak dapat dihubungi untuk memberikan komen.

-Bernama-

Tiada ulasan: