"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kenyataan berbeza antara PM dengan Ketua Polis Negara. Beranikah KPN ambil tindakkan

khairulfaizi
Apabila membaca kenyataan Ketua Polis Negara yang memberi amaran kepada mana-mana pihak yang berhasrat untuk berhimpun bagi membantah isu penggunaan kalimah Allah esok agar membatalkannya sebelum tindakan tegas diambil oleh pihak polis sebenarnya agak mengejutkan kerana ia bertentangan dengan kenyataan daripada Perdana Menteri.

Datuk Seri Mohd Najib Razak menyebut bahawa kerajaan tidak akan menghalang orang ramai yang ingin mengadakan perhimpunan di masjid-masjid selepas solat Jumaat esok bagi membantah mingguan Katholik menggunakan nama ‘Allah’ walaupun Najib sendiri tahu bahawa negara ini mempunyai undang-undang. Ia sangat berbeza dengan kenyataan awal Najib terhadap bantahan penggunaan kalimah ‘Allah’ dalam Herald The Catholic Weekly yang mahukan semua pihak bertenang.

Pada peringkat awalnya, saya ingin menulis untuk mengucapkan tahniah kepada PM kerana telah membuka satu era baru dalam pemerintahannya yang tidak menghalang perhimpunan aman dan saya pasti ia akan dijadikan hujah yang cukup kuat untuk mana-mana pihak mengadakan himpunan ama pada masa hadapan. Tidak kiralah sama ada ia adalah berdasarkan kepada isu kalimah Allah atau pun apa-apa isu tetapi ia tetap berdasarkan kepada ruang lingkup yang diberikan kepada rakyat untuk berhimpun bagi menyatakan hasrat dan pendirian mereka.

Tiba-tiba, Ketua Polis Negara memberikan amaran kepada kumpulan yang ingin mengadakan tunjuk perasaan selepas solat Jumaat pada hari esok. Adakah amaran ini bermakna Musa Hasan juga memberikan amaran secara tidak langsung kepada PM agar menarik semula kebenaran untuk himpunan aman diadakan oleh kumpulan-kumpulan ini?

Sememangnya, sebelum daripada ini pihak polis kebiasaannya akan mengeluarkan amaran beberapa hari sebelum sesuatu himpunan aman diadakan seperti mana himpunan membantah perlaksanaan PPSMI, himpunan membantah ISA dan sebagainya. Secara tidak langsung sebenarnya Najib Razak sedang mengambil sikap berlawanan dengan polis.

Walaupun PAS tidak akan terlibat dalam himpunan ini kerana akan menumpukan sepenuhnya kepada himpunan aman di Kedutaan Mesir namun saya mengalu-alukan agar himpunan-himpunan aman yang diadakan ini akan dapat menyuburkan demokrasi di bumi Malaysia ini.

Apa yang pasti kenyataan Najib ini sudah tentu tidak disenangi oleh Musa Hasan kerana ia bertentangan dengan ketegasan kerajaan yang mahu tindakan diambil oleh pihak berkuasa terhadap mana-mana himpunan aman ataupun demonstrasi.

Saya tertunggu-tunggu satu kenyataan rasmi daripada Polis Di Raja Malaysia terhadap kenyataan Perdana Menteri ini dan apakah tindakan seterusnya yang akan dibuat terhadap PM.

Khairul Faizi Bin Ahmad kamil,

7 Januari 2010,

8.19 malam

http://minda-kembara.com/

Tiada ulasan: