"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dua peguam Bala terpaksa hilangkan diri

panduputeri
Kematian tragis warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu dan kehilangan penyiasat persendirian, P Balasubramaniam menyebabkan rakyat semakin sangsi dan tidak yakin sama ada nyawa dan keselamatan mereka mampu dijamin pihak berkuasa.

Terbaru dua peguam yang mewakili dan membantu Bala berhubung akuan bersumpah yang dibuat beliau pada Julai 2008 kini terpaksa menghilangkan diri akibat menerima ancaman kepada nyawa mereka.

Menurut Americk Singh Sidhu (gambar) beliau berasa dirinya tidak lagi selamat berada di negara sendiri berikutan pendedahan temuramah Bala yang disiarkan dalam laman web Malaysia Today November lalu.


"Saya berada di luar negara sejak November kerana saya tidak yakin keselamatan saya terjamin," kata beliau ketika dihubungi Suara Keadilan di Indonesia.

Tambahnya lagi seorang lagi peguam, Amarjit Singh Sidhu juga terpaksa ke luar negara kerana mendakwa mendapat tekanan daripada anggota Cawangan Khas Polis DiRaja Malaysia.

Americk berkata Amarjit adalah bekas anggota Cawangan Khas sebelum menjadi peguam.

"Beliau juga meninggalkan Malaysia kerana sentiasa diikuti dan diganggu oleh ‘Special Branch’.

"Malah pemandunya juga pernah didatangi oleh anggota ‘SB’ yang bertanyakan dimana bosnya berada," kata Americk.

Seorang lagi peguam, Manjeet Singh Dhillon yang juga bekas presiden Badan Peguam Malaysia mengalami pengalaman menakutkan apabila rumah beliau dibaling beberapa bom petrol tidak lama setelah video temuramah Bala disiarkan dalam Youtube.

Ditanya mengenai perkembangan emel yang dihantar olehnya kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 4 Disember lalu, Americk berkata Manjeet Singh Dhillon sebagai peguamnya akan berurusan dengan SPRM bagi pihaknya.

Tambahnya Manjeet telah menghantar surat kepada SPRM selepas perayaan Krismas lalu memaklumkan kesediaan Bala untuk bekerjasama dengan SPRM tertakluk kepada beberapa syarat.

Antaranya Bala bersetuju untuk ditemuramah SPRM hanya di Singapura atau London kerana bimbangkan keselamatannya.

"Saya berhubung dengan Bala hampir setiap hari dan beliau hanya menunggu arahan daripada saya apabila sahaja SPRM bersetuju dengan syarat yang dikenakan.

"Bala tidak akan pulang ke Malaysia dalam apa juga keadaan kerana risiko kepada nyawanya amat tinggi," tegas Americk lagi.

sumber

Tiada ulasan: