"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hakim Lau Bee Lian Seorang Penggerak Kristian Yang Aktif

Ibrahim Baba
Sumber siasatan kami mendapati bahawa hakim yang membicarakan kes kalimah Allah adalah seorang penganut agama Kristian – tetapi tidak mengguna nama kristiannya. Lau Bee Lian adalah seorang yang sangat aktif dalam persatuan Kristiannya.

Beliau dikatakan selalu bercuti panjang dalam bulan Disember setiap tahun melakukan kerja-kerja amal mereka termasuk memberi syarahan di gereja-gereja.

Anak-anaknya semua diberi nama yang jelas menunjukkan kekristianan mereka – Mary, Paul dan David.

Sepatutnya dalam kes sebegini, beliau terlebih awal lagi “recuse”kan dirinya dari membicarakan kes yang beliau sendiri mempunyai kepentingan peribadi yang mendalam. (recuse: disqualify oneself (as a judge) in a particular case).

Maka beliau adalah seorang hakim yang tidak jujur dan tidak bertindak atas nilai-nilai keadilan yang murni.

Sekian, IB

http://ibrahimbaba.wordpress.com/

Tiada ulasan: