"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

5 aktivis AMK didakwa semula gara-gara pisau 20 sen

Dzulfikar Mashoor
HULU SELANGOR, 23 April:
Lima anggota Pemuda PKR pagi tadi dihadapkan semula ke Mahkamah Majistret Kuala Kubu Baru kerana menurunkan billbord berunsur krontroversi dan fitnah angkara Umno/BN hanya menggunakan pisau lipat berharga 20 sen.

Faris Musa, salah seorang yang didakwa berkata, pendakwaan seolah-olah tidak berpuas hati dengan ketetapan Majistret Zuraidah Zakaria menolak dakwaan pasukan pendakwaraya yang mengatakan mereka yang terbabit membawa senjata berbahaya dan bahan letupan.

"Hari ini, kami diminta ke mahkamah semula untuk didakwa di bawah Syeksyen 427 Kanun Keseksaan di bawah Syeksen 6 (1) dan (Seksyen) 8 kerana membawa senjata bahaya dan letupan.

“Sebenarnya kami hanya bawa pisau lipat harganya 20 sen, mungkin sebab itu hakim Zuraidah Zakaria menolak dakwaan mereka," kata beliau berseloroh sambil disambut dengan gelak ketawa para penyokong Angkatan Muda Keadilan (AMK) yang lain di pekarangan mahkamah.

Beliau yang juga Timbalan Ketua AMK berkata, Polis sebenarnya merancang untuk mereman beliau dan empat aktivis AMK yang lain sehingga 25 April ini, iaitu pada Hari Mengundi.

Namun, timbalan pendakwa raya menolak inisatif Polis tersebut kerana dakwaan yang dikenakan ke atas mereka tidak setimpal dengan perbuatan mereka menurunkan beberapa billboard menggunakan hanya pisau lipat berharga 20 sen.

Ekoran itu, mereka terus didakwa selepas ditangkap, semalam.

Pun begitu, dengan keputusan Majistret Zuraidah, mereka dibebaskan dengan ikat jamin Polis sendiri.

Selain Faris, mereka yang didakwa adalah Wan Khairul Fadhilah, Amirul Nasr, Ahmad Shabuddin dan Ahmad Sharizan.

Kelmarin, aktivis AMK bersama-sama Briged Srikandi PKR membuat laporan Polis berhubung perbuatan jentera Umno/BN menaikkan billboard yang menghina Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan calon Pakatan Rakyat, Datuk Zaid Ibrahim.

Laporan yang sama, menurut Faris turut dipanjangkan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPRM) pada hari yang sama.

Disebabkan Polis dan SPR dilihat mengambil sikap sambil lewa dengan perlanggaran demokrasi angkara Umno/BN itu, Faris bersama sekumpulan aktivis AMK mengambil keputusan menurunkan beberapa billboard tersebut lalu diserahkan kepada SPR.

Sejurus selesai penyerahan billboard, dilaporkan beliau bersama-sama empat aktivis AMK yang lain terus diberkas Polis tanpa diberitahu sebab-musabab mereka ditangkap.

Tiada ulasan: