"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mana Yang Wajib? Patuhi Ajaran Nabi Atau Patuhi Perintah Sultan?

Tok Janggut
Terkejut sakan penulis bila membaca kenyatan Ketua Polis Negeri Selangor dan Pengarah MAIS bahawa Sultan arahkan tindakan kepada sesiapa yang menggunakan Masjid untuk ceramah politik. Kalau benarlah ini arahan Sultan, inilah bahana dan bahayanya melantik bukan ahlinya menjadi Ketua Agama, apatah lagi jika Ketua Agama itu dikenali sebagi seorang kaki betina, kaki arak dan kaki judi.

Kenyataan Tuan Guru Nik Aziz bahawa larangan bercakap politik dalam Masjid adalah peninggalan penjajah adalah tepat. Masjid adalah tempat untuk menghuraikan segala masalah manusia yang berasaskan Quran dan Hadis Nabi termasuk bab ibadah, bab Negara (politik), ekonomi dan segala-galanya telah disediakan oleh Allah untuk manusia.

Kenyataan Datuk Zahid bahawa Dato Hassan Allah derhaka kepada Sultan kerana berkhutbah Jumaat adalah kenyataan orang sesat dan syirik. Apakah yang dilakukan oleh Dato Hassan Ali itu bercanggah dengan Quran dan Hadis? Sekiranya tidak, peduli apa dengan perintah Sultan? Apa yang Sultan tahu tentang hukum Islam dan bab ibadah? Bab arak dan perempuan dia tahulah. Sepatutnya Ketua Agama mesti dilantik dari kalangan individu yang kuat pegangan agamanya, warak dan dalam ilmu Islamnya bukan dari kalangan yang kerjanya hanya melakukan kemungkaran pada Allah dan menghabiskan harta rakyat seperti kawasan balak dan projek-projek. Kita tersentuh hati melihat akhlak Pemangku Sultan Kelantan. Sentiasa ke masjid berjemaah, menziarahi rakyat miskin dan yang uzur dan boleh mengimamkan solat. Inilah Ketua Agama warisan Nabi dan para sahabat. Inilah Sultan tempat orang Melayu berpayung dan Ketua Agama Islam yang kita cari dan bersesuaian dengan ajaran Nabi.

Bapak Hamka dalam kitab Tafsir Al Azharnya secara terang menjelaskan bahawa "barangsiapa yang mengatakan atau beriktikad bahawa agama dan politik itu tidak ada kena mengena, mesti dipisahkan, sesungguhnya mereka itu jatuh kufur dan sesat". Yusof Al Qardawi dalam kitabnya juga menyatakan bahawa sesiapa memisahkan agama dan politik, hukumnya sesat. Dan hanya orang yang kufur dan sesat saja yang akan berusaha mencegah dan menghalang masjid yang merupakan rumah Allah untuk disampaikan ilmu Allah dan ajaran Nabi termasuk politik.

Oleh kerana politik bawaan UMNO itu jelas sesat dan syirik, maka mereka mencari jalan untuk menghalang ianya disampaikan dalam rumah Allah, kerana takut umat Islam akan faham ajaran Islam yang sebenar dan akhirnya sedar dan insaf lalu meninggalkan UMNO. Adakah Nik Aziz datang ke masjid, beri kuliah dan ajak manusia supaya lawan hukum Allah? Lawan ajaran Nabi? Lawan peringatan para-para ulama dahulu?

Kalau khutbah Jumaah di masjid-masjid UMNO yang jelas mengajak jemaah supaya akur, patuh dan memuji UMNO, apakah itu bukan politik? Lagi teruk dan sesat isi khutbahnya kerana mengajak jemaah taat dan petuh kepada sebuah kerajaan dan parti yang jelas sesat dan syirik dari ajaran Allah dan Rasul. Mengapa Sultan tak tegur dan tak halang? Kerana Sultan jahil dan buta agama. Ini Ketua Agama? Patutlah bermacam bala yang Allah turunkan akibat orang jahil dan bukan ahlinya (kaki maksiat) dilantik menjadi Ketua Agama dan menjaga urusan agama. Punah dan hancur Negara dan umat. Semua rakyat tanggung dosa dan jawab depan Allah kelak. Ada mufti pun tak ubah macam Abdullah bin Ubai.

Bagaimana Ketua Agama membiarkan malahan mengizinkan kilang-kilang judi dan kilang arak bertaburan dalam negerinya? Pejabat agama buat apa? Tumpang sama?

Allah dan Rasul tidak haling masjid digunakan untuk bercakap politik (berkaitan pemerintahan yang bersumberkan Quran dan hadis), tiba-tiba ada pula puak jahil cuba menjadi jaguh agama kononya member arahan tidak boleh. Siapa kamu? Apakah kamu lebih hebat dari Allah dan Rasul? Apakah rakyat kena patuh dengan arahan Sultan yang bercanggah dengan ajaran Nabi atau kena patuh dengan Sunnah Nabi?

Nik Aziz dan pemimpin-pemimpin PAS bukanya bercakap dalam masjid untuk ajak jemaah pergi berjudi, minum arak, makan rasuah, tipu rakyat dan berzina seperti orang UMNO, , tetapi ajak manusia taat pada Allah dan ajaran Rasul, nasihat manusia agar jangan menyokong atau bersekongkol dengan golongan yang sesat dan syirik pada Allah kerana balasanya adalah neraka kelak. inikah yang hendak dihalang? Mengapa Sultan tak halang pemimpin dan orang UMNO yang makan rasuah, minum arak, berjudi, berzina, rampas tanah rakyat, roboh rumah Allah dan roboh rumah rakyat miskin? Umat Islam patut dan wajib menilai, apakah perlu di taati perintah Sultan yang sebegini. Pejabat agama pun hanyalah barua UMNO, tak tahulah pejabat agama apa? Agama Islam atau agama Yahudi (APCO).

Oleh itu, kepada pejuang Islam, pendakwah dan tokoh-tokoh agama, teruskan dakwah demi untuk memenuhi amanah Rasulullah supaya semua ajaranya disampaikan kepada semua manusia termasuk bab politik (pemerintahan). Pedulikan golongan jahil dan sesat kerana mereka tidak punya hak untuk menyekatnya. Jika kita patuh dengan perintah golongan seperi ini bermakna kita juga termasuk golongan yang syirik lagi sesat. Ketaatan mutlak kita hanya pada Allah dan ajaran Rasullullah, bukan kepada puak munafik dan kaki maksiat. UMNO menggunakan Sultan hanya untuk menjadi alat mereka saja. Untuk mempastikan Sultan akur dan patuh dengan mereka, kawasan balak dan projek menjadi umpan mereka. Yang terus merana adalah rakyat bawahan, rakyat miskin. Sedarlah wahai rakyat Malaysia. Sehingga bila kamu harus diperbodohkan? Kepada Dato HassanAli, tahniah dengan keberanian Datuk. Perintah Allah dan Rasul mengatasi segala-galanya. Tidak timbul isu Datuk derhaka pada Sultan kerana durhaka serta dosa-dosaSultan pada Allah dan Rasul serta kepada rakyat lebih banyak. Wallahualam.

Tiada ulasan: