"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

DATUK THAMBY Dan Sekolah

Mek_Agah

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhg8uUBMlA4kahCijLtBvGSi1ba42Rm9z3NfnQdBlJzQYPkI9D12tV741T8gXssDvLEStNStLTvUoOGabPFn4gW8UC-Omok0IGyylLx2Ca6I_Rk6cLyMcV_1p5gegwtPWYd3ruWCw9DFQ7E/s400/kawan%2520kat%2520skola.bmpDalam sebuah kelas tingkatan 3,  ada seorang murid yang comel masih berwajah keanak-anakan yang menjadi kesayangan ibunya.  Namun Begitu gadis sunti ini  bijak,  banyak membaca dan suka mengambil tahu perkara  yang berlaku  disekitarnya.   Pagi itu disebuah sekolah yang agak ternama, gadis tersebut sedang  berborak dengan kawannya.  Nama yang sebenar terpaksa dirahsiakan  jadi kita namakan sigadis cantik ni sebagai Minah je,  

Minah :  Eh… Nani, minggu depan cikgu kata bekas menteri,   Datuk   Thamby akan datang melawat sekolah kita.  Cikgu kata kita semua wajib hadir. Tempatnya di dewan besar.

Nani:  O… ye ke. Apasal  la pulak dia nak melawat sekolah kita.. tak pernah-pernah dia datang.  Lecehlah cikgu ni bila ade je orang besar datang melawat habis kita dikerah suruh hadir. Dahlah exam dah dekat ni.. ulangkaji lagi baik.

Minah:   ye la… betul cakap kau. Bila orang besar datang je… terpaksa kita melopong dengar, kadang-kadang yang dia cakap tu tak de kena mengena dengan kita pun. Cakap pasal ekonomi , cakap pasal melayu.  Boring betul. Ustazah kata. Allah Taala tak pandang melayu-melayu ni, orang afrika yang hitam legam tu pun Allah sayang jika kita beriman. Ustazah cerita lain, pemimpin cerita lain. Yang mana satu betul ni?  Eh.. Kau nak pergi tak?

Nani :  Malaslah aku… tak suka la jumpa orang besar ni.. tak de faedahnya. Belajar matematik dengan  kau lagi baik. Kau  camana, nak pergi tak?

Minah : aku memang  tak nak pergi sebab mak aku tak bagi pergi dia siap suruh aku ponteng sekolah lagi. Aku pun pelik juga.. tak pernah-pernah mak aku suruh  ponteng.

Nani:  eh.. peliknya mak kau tu.. kenapa ye?

Minah :  aku pun tak tau kenapa.. bila aku tanya kenapa.. dia tak jawab pula, dia cuma kata tak payah pergi,  siap nak pergi ambil MC dengan bapa sedara aku. Tapi sebenarnya aku boleh agak kenapa sebab hari tu aku ada baca,  bekas menteri ni pernah dituduh rogol gadis berumur 15 tahun.. kesian budak tu apa yang jadi dengannya aku pun tak tau.. yang peliknya  Mr Lim yang membela budak tu dipenjarakan dan menteri tu boleh lepas macam tu juga.

Nani:  eh.. biar betul kau ni.. takut lah, aku pun nak ponteng juga le… kau suruhlah mak kau ambilkan MC untuk aku juga ye.

Tiada ulasan: