"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hai Mufti-Mufti Malaysia!!! Bakar Aje Riyadhul Solihin Jilid 2

neraca
Hai Mufti-Mufti Malaysia!!! Bakar Aje Riyadhul Solihin Jilid 2, Oleh Al Iman Al Nawawi 

Kitab Riyadhul Solihan karangan Al iman Al Nawawi diterbitkan oleh BAHAGIAN HALEHWAL ISLAM,JABATAN PERDANA MENTERI MALAYSIA.

Jilid 2, Mukasurat 88,89,90,91.

Bab menutup keaiban orang-orang islam dan larangan mendedahkannya.

Agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW adalah bertujuan untuk membantu masyarakat yang aman damai dansuasana yang tenteram, justeru iitu, umat islam diharamkan daripada menimbulkan gejala-gejala fitnah dalam masyarakat dan mendedahkan keburukan orang lain.

Firman Allah Taala;

Sesungguhnya orang-orang yang suka menghebahkan tuduh-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan akhirat..

(surah ALNUR ayat 19)

Maksud hadis;

Daripada Abu Hurairah ra, daripada Nabi SAW bersabda,"tiada menutup seseorang hamba akan keaiban seseorang hamba di dunia melainkan ALLAH menutup keaibannya di hari Qiamat"

pengajaran hadis;

1. Islam mengajar umatnya supaya tidak mendedahkan keburukan seseorang kepada orang lain.

2.Sesiapa menutup keburukan saudara seagama nescaya ALLAH menutup keburukannya di hari Qiamat.

Wahai mufti-mufti Malaysia!

Apa yang Iman AlNawawi bagi dalil Naqli iaitu FIRMAN ALLAH DAN HADIS NABI SAW maka adakah kamu masih takut nak menasihati Perdana Menteri apa yang berlaku dalam ISU_ISU terkini?



2.Seandainya kamu sudah ada jawapan di hadapan ALLAH di Akhirat maka tak usahlah kamu jawab soalan adakah kamu percaya yang MUHAMMAD itu NABI KAMU dan adakah kamu percayai akan hari Qiamat dan adakah kamu percayai AL Quran itu kalam suci ALLAH, adakah kamu percayai tiada tuhan yang wajib disembah melainkan ALLAH dan MUHAMMAD SAW itu pesuruh Allah. 

3. Adakah kamu takut kepada manusia selain dari Allah, maka kamu buka Surah Al taubat ayat 18'

4.Adakah kamu takut kehilangan pangkat dan gaji bulanan??

Harapan agar kamu (mufti-mufti) bermuhasabah dan sekiranya kamu hanya mempunyai ILMU dan Amal sahaja tanpa Hal maka takapalah ...bialah fitnah-fitnah itu bermaharaja-lela di bumi Malaysia ini sehingga .......

Tiada ulasan: