"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Polis Diminta Tumpu Laporan Anwar, Bukan Tuduhan Shazryl

KUALA LUMPUR 18 APRIL: Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusof menegaskan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) memberi penumpuan sepenuhnya terhadap siasatan laporan Ketua Pembangakang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung penayangan rakaman video seks yang didalangi trio 'Datuk T', 21 Mac lalu.

Yusmadi berkata, sebagai pengamal undang-undang polis diberikan kuasa sepenuhnya untuk mengambil atau mengenakan sebarang tindakan terhadap mereka yang melakukan kesalahan di sisi undang-undang tanpa perlu mengambil kira fahaman politik pemerintah yang mentadbir negara.

Yusmadi berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan, Jenayah Datuk Acryl Sani Abdullah Sani bahawa identiti pemilik jam Omega bersabit kes itu tidak menjadi faktor penting dalam siasatan polis kerana perkara utama adalah “siapa penayang video itu,”.

"Saya menggesa pihak polis mengambil pendekatan terbaik dalam menyelesaikan kes ini. Polis juga harus mengenepikan kepentingan politik mana-mana parti. Siasatan segera menjurus kearah perkara yang diadukan dan bukan perkara yang menguntungkan mana-mana pihak politik," kata beliau ketika ditemui media petang tadi.

Sebelum ini, Yusmadi turut menggesa polis supaya tidak memberi perlindungan kepada bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik, ahli perniagaan Shazryl Eskay Abdullah dan bekas Bendahari Perkasa, Shuaib Lazim yang cuba menjadi Anwar sebagai mangsa rekasaya jenayah mereka.

Justeru, beliau menegaskan bahawa saksi yang telah melakukan pendedahan kepada media, tidak layak mendapat perlindungan di bawah Akta Perlindungan Saksi.

Beliau yang ditemui media di perkarangan pejabat Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) berkata kepimpinan Pakatan Rakyat sejak awal lagi begitu konsisten menolak pembohongan itu.

Malah katanya, jika pihak berkuasa gagal menyelesaikan permasalah itu melalui pendekatan perundangan ia jelas menggambarkan bahawa polis hanya bertindak berkisarkan politik semata-mata.

"Kalau itu tidak diterjemahkan oleh pihak polis, bagi saya ini masih lagi berkisar dalam tindakan politik. Bukan tindakan perundangan yang mahu diambil," jelas beliau lagi.

Susulan perkara itu, Shazryl hari ini bertindak mengaku sebagai individu tunggal yang bertanggungjawab merancang pendedahan rakaman video seks itu kepada media terpilih di Carcosa Seri Negara bulan lalu.

Dalam kenyataannya itu juga, Shazryl mengenepikan Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan bekas bendahari agung Perkasa Datuk Shuiab Lazim dalam tindakan intimidasi jenayah berkenaan.

Justeru beliau dilihat cuba untuk menarik perhatian umum terhadap jam Omega yang didakwa kepunyaan Anwar walaupun Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Acryl Sani Abdullah Sani telah mengumumkan bahawa maklumat tersebut tidak lagi relevan.

Shazryl dan Abdul Rahim sebelum ini mengaku kepada media bahawa mereka terlibat dalam pendedahan rakaman video lucah tersebut selain mendesak Anwar melepaskan jawatan sebagai Ketua Umum Pakatan Rakyat.

Rakaman video 21 minit yang ditayangkan kepada media terpilih di Carcosa Seri Negara 21 Mac lalu dikaitkan dengan cubaan berterusan membunuh karier politik Ketua Pembangkang itu selain dendam peribadi individu-individu terbabit.
-tvsnews-

Tiada ulasan: