"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Menteri Dalam Negeri tolong jawab nih!

AlHusseyn
Ramai yang begitu sedih dan rasa begitu bersimpati dengan polis kita yang telah terkorban di Lahad Datu.

Tidak patut kalau aku tidak turut sama merasakan kepiluan tersebut.

Namun aku bertambah pilu dan sedih apabila mengetahui betapa malang nasib polis kita di Lahad Datu yang masih lagi hidup.

Yang terkorban tu dah dapat kenaikan pangkat, tapi takkanlah yang masih hidup ni akan terus hidup teraniaya dan hanya apabila mereka ini terbunuh baru terhegeh-hegeh nak berikan penghargaan dan naikkan pangkat?

Pendedahan yang dibuat oleh bekas ketua polis Lahad Datu, Kamis Daming dalam satu kenyataan akhbarnya sangat memalukan kerana layanan kerajaan Umno/BN keatas pasukan polis di Lahat Datu amat menyedihkan.

Bekas Ketua Polis Lahad Datu itu bukan sahaja menyalahkan kerajaan Umno/BN diatas kematian 9 perwira didaerah tersebut, malah beliau mendedahkan banyak masalah-masalah lain yang tidak sepatutnya berlaku.

Nampaknya, Umno/BN hanya lebih berminat mengankut keluar khazanah Sabah seperti minyak dan kayu balaknya, tetapi gagal memberikan perlindungan dan keselamatan yang sewajarnya.Korang bacalah sendiri pendedahan berikut :


Bekas Ketua Polis Lahad Datu , menyalahkan Kerajaan Persekutuan diatas apa yang berlaku bulan lalu yang mengakibatkan kehilangan 9 nyawa anggota keselamatan kerana berterusan tidak ambil peduli ke atas aspek keselamatan di Sabah terutamanya di daerah terlibat.


Kerajaan Umno/BN adalah bersalah diatas apa yang berlaku bulan lalu yang mengakibatkan kehilangan 9 nyawa anggota keselamatan kerana berterusan tidak ambil peduli ke atas aspek keselamatan di Sabah terutamanya di daerah terlibat.

Beliau berkata, Kuala Lumpur tidak pernah melayan sebarang cadangan dan permintaan untuk menaik taraf keselamatan di daerah ini (Lahad Datu).

"Apabila saya berada di Lahad Datu lima tahun lalu, saya sering menyatakan kepada ketua kami kebimbangan tentang kemungkinan pencerobohan oleh unsur-unsur asing, tetapi cadangan dan permintaan untuk memperkukuhkan keselamatan telah dilihat sangat ringan," katanya kepada pemberita, Khamis.

Kamis berkata polis daerah Lahad Datu tidak pernah mempunyai peralatan yang mencukupi dan kenderaan pacuan empat roda mereka sentiasa rosak dan bot peronda akan berada dalam keadaan yang buruk.

Beliau berkata daerah ini juga mempunyai kakitangan yang tidak mencukupi dan sentiasa berhadapan kekurangan bekalan bahan api kerana pembekal enggan membekalkan disebabkan oleh jumlah hutang besar yang masih belum diselesaikan.

"Satu lagi perkara yang menyedihkan adalah bahawa beberapa pegawai polis dan kakitangan perlu menyewa rumah di luar kompaun polis kerana tidak ada cukup kediaman," katanya.

Kakitangan pangkat rendah dipaksa untuk tinggal di berek polis usang yang mempunyai lubang pada siling dan lantai kerana tidak ada rumah di luar disediakan bagi mereka untuk menyewa.

"Dan apabila kita memfailkan permohonan bagi dana untuk membaiki berek, ibu pejabat akan menjawab bahawa belum ada lagi peruntukan," kata Kamis.

"Hidup di bawah persekitaran sedemikian begitu mematahkan semangat anggota pangkat rendah dan apa yang boleh dijangkakan daripada mereka?" soalnya.

Kamis menyokong kenyataan Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) , Datuk Yong Teck Lee bahawa rakyat Sabah telah membunyikan loceng penggera selama beberapa dekad mengenai ancaman yang ditimbulkan oleh pendatang haram di Sabah tetapi Kuala Lumpur sambil lewa tentang hal itu.

Menurut Yong, kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menerangkan pencerobohan Sulu ke Sabah sebagai panggilan bangun sudah terlambat kerana kerosakan yang serius telah pun dikenakan ke atas Sabah.

"Banyak loceng penggera telah dibunyikan oleh penduduk Sabah sejak beberapa dekad lalu tetapi Kuala Lumpur tidak pernah bangun sehingga ia terlalu lewat," kata Yong di sini
http://alhusseyn51.blogspot.com/

Tiada ulasan: