"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Akhirnya Azmin akur dan tutup pintu kerjasama dengan PAS di Selangor

Azmin tutup pintu kerjasama dengan PAS di Selangor, kata laporan
MENTERI Besar Selangor Mohamed Azmin Ali menamatkan segala kemungkinan untuk memeterai pakatan pilihan raya dengan PAS, dengan mengatakan beliau tidak akan lagi "bertolak ansur" dengan cabaran parti Islam itu terhadap Pakatan Harapan (PH) di Selangor, menurut laporan berita.

Dalam temu bual eksklusif dengan akhbar berbahasa Cina, Nanyang Siang Pau, Azmin berkata semua kerja pra-pilihan raya Selangor dijalankan atas nama PH dan tidak akan ada rundingan kerusi atau pakatan rahsia antara beliau dan PAS.

"Memandangkan PAS telah menyatakan berpecah dengan PH di peringkat kebangsaan, kita tidak akan bekerjasama dengan mereka pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14)," katanya dipetik sebagai berkata.

Azmin berkata beliau menghormati kedudukan tiga exco PAS di dalam kerajaan negeri, walaupun selepas parti Islam itu mengumumkan ia memutuskan semua hubungan dengan PH, kerana mereka dipilih oleh rakyat.

"Saya bertolak ansur dengan PAS Selangor, kerana mereka benar dari segi dasar Selangor yang melayan semua rakyat secara saksama," kata Azmin.

"Sebenarnya, saya sudah bertolak ansur dengan mereka sejak sekian lama.

"Saya tidak memilih ini, ia pilihan rakyat."

Bagaimanapun, memandangkan penggal mereka sudah berakhir, Azmin berkata beliau tidak akan dapat bertolak ansur dan bersedia berdepan pertarungan tiga penjuru dengan PAS dan Barisan Nasional yang memerintah.

Beliau berkata Presiden PAS Abdul Hadi Awang tidak faham yang Selangor tidak seperti Kelantan atau Terengganu, kerana ia adalah negeri termasuk semua kaum, agama dan budaya.

"Selangor adalah negeri yang sangat penting, sebuah mikrokosma Malaysia.

"Kami adalah masyarakat berbilang kaum, masyarakat berbilang bangsa dan sangat penting kerajaan negeri dan kepimpinan mesti dapat menyediakan dasar yang sangat kondusif kepada semua orang," katanya.

"Hadi tidak memahami perkara di atas dan tersilap memikirkan PAS kekal di Selangor berdasarkan sokongan pengundi Islam."

Sejak keputusan parti itu berpecah daripada pakatan pembangkang PH, PAS berkata ia akan bertanding 42 daripada 56 kerusi di Selangor, yang mencetuskan pertembungan tiga penjuru dengan PH dan BN.

Keputusannya menimbulkan kemarahan ramai penyokong PH, yang mengatakan langkah itu akan memberi manfaat kepada parti pemerintah.

Tiada ulasan: