"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemimpin utama berentap dalam pemilihan PKR

Minderjeet Kaur
KUALA LUMPUR: Pemilihan PKR yang dijadualkan berlangsung bulan depan dijangka merupakan pemilihan paling sengit dalam sejarah parti itu yang umumnya merupakan persaingan antara kem yang diketuai 2 pemimpin utama parti, iaitu Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan Rafizi Ramli.

Rafizi, yang kini menyandang jawatan naib presiden, mengumumkan beliau akan bertanding merebut jawatan timbalan presiden yang dipegang oleh Azmin.

Azmin bagaimanapun tidak pula memberitahu sama ada beliau akan mempertahankan jawatan tersebut, tetapi besar kemungkinan beliau dijangka berbuat demikian, kalaupun hanya untuk tidak mengecewakan kumpulan penyokong yang diketuainya.

Sumber yang rapat dengan Rafizi berkata, kumpulannya mempunyai hampir 60 orang yang akan bertanding merebut pelbagai jawatan dalam kepimpinan PKR pusat dan juga sayap Pemuda dan Wanitanya.

Seorang daripada sumber itu, yang kini memegang jawatan kepimpinan parti berkata, Rafizi akan mengumumkan barisan kepimpinan beliau dalam tempoh 2 minggu akan datang.

Menyedari bahawa Azmin merupakan seorang menteri Kabinet, beliau berkata, persaingan antara Azmin dengan Rafizi bakal menjadi “pertandingan antara orang yang berkuasa dengan yang tidak berkuasa” dan Rafizi akan bergantung pada “sokongan akar umbi”.

Katanya, beliau menyokong Rafizi kerana “dia merupakan individu yang selama ini melakukan semua kerja lapangan” untuk PKR.

Seorang pemimpin PKR yang menyokong Azmin menyifatkan beliau sebagai individu “berkarisma” dengan “rekod kepimpinan yang terbukti”. Beliau memberi contoh pencapaian Azmin sebagai menteri besar Selangor dan tingkah lakunya dalam sesi Parlimen sekarang.

Azmin sebelum ini mengisyaratkan beliau akan memaklumkan sama ada akan bertanding merebut apa-apa jawatan. Beliau memberitahu FMT akan melakukannya sebelum 5 Ogos depan apabila proses penamaan calon bermula.

Beliau berkata beliau kini terlalu sibuk dengan tugas di Parlimen.

Terdapat desas-desus beliau akan bertanding merebut jawatan presiden parti berhadapan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim

Tian Chua, seorang lagi naib presiden PKR berkata, beliau menyokong hak ahli parti untuk bertanding mana-mana jawatan kepimpinan, tetapi berkata beliau menasihati mereka supaya berhati-hati dengan kata-kata yang diucapkan semasa berkempen kerana “khalayak sedang memerhatikan” mereka.

Beliau berkata, mereka perlu menunjukkan perbezaan pandangan yang berlaku tidak akan merosakkan perpaduan sebagai ahli PKR.

Tiada ulasan: