"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kantoi: Dulu perlekeh, sekarang jadi panglima buluh

MALAYSIA DATELINE

Ketika belum menjadi menteri, dialah yang menjadi pembangkang utama kepada cadangan menjadikan industri tanaman buluh sebagai tanaman komersil.

Namun sebaik sahaja menjadi menteri, dialah yang menjadi promoter utamanya sehingga dibentangkan kepada Jamaah Menteri tentang potensinya.

Dalam mesyuarat Kabinet semalam, Menteri Perusahaan Perdagangan dan Komoditi, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali telah memaklumkan status pembangunan industri buluh negara dan potensinya untuk dimajukan sebagai sumber pertumbuhan baru dalam sektor agrikomoditi.

Dalam satu kenyataan medianya, Khairuddin memaklumkan, sais pasaran global produk buluh dianggarkan berjumlah USD68 bilion pada tahun 2018.

Namun eksport negara hanya RM9 juta pada tahun 2019, kata beliau dalam kenyataan media bertulis yang dikeluarkan kementeriannya semalam sebaik sahaja selepas mesyuarat mingguan Kabinet.

“Oleh itu, industri buluh mempunyai potensi yang besar untuk diusahakan dan dimajukan di negara ini,” kata AJK Pas Pusat itu.

Melalui kenyataan yang dikeluarkan semalam, Kharuddin berkata, kementeriannya akan terus memberikan penekanan ke atas pembangunan industri buluh sebagai program game changer dalam Rancangan Malaysia ke Dua Belas.

“Kementerian juga sedang menyediakan pelan tindakan industri bukuh 2021 – 2025 yang dijangka akan diumumkan hujung tahun ini,” katanya.

Ia bertentangan sekali ketika beliau hanya sebagai ahli parlimen biasa pada 3 Mac 2019 yang lalu.

Ketika Menteri Perusahaan Utama Teresa Kok membuat kenyataan yang hampir sama ketika itu, Khairuddin mempelekehkan kenyataan itu.

Kenyataan Takiri yang memperlekeh usaha Teresa Kok sebelum ini.

“Satu lagi idea ‘bernas’ daripada menteri PH selain menoreh musim tengkujuh.

“Tanam buluh dan kelapa menggantikan sawit,” tulis beliau yang lebih terkenal dengan nama At-Takiri melalui facebooknya penuh sinis.

Bagi ulama Pas itu, kegagalan menguruskan pasaran sawit sehingga jatuh merudum harganya cuba ditutup dengan idea baru yang dirasakan bernas.

“Adakah semudah itu lontaran idea menteri?” soal beliau yang memegang pelbagai jawatan utama dalam anak-anak syarikat kerajaan negeri Terengganu itu.

Ketika itu, beliau mengulas berita yang telah dispin oleh seorang blogger yang bertajuk, “Lupakan kelapa sawit, tanam buluh.”

Tiada ulasan: