"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Covid-19: Singapura catat 942 kes baru dalam sehari

Kementerian Kesihatan Singapura hari ini mengesahkan 942 kes baru Covid-19, yang menjadi jumlah tertinggi kes baru dalam sehari, menurut Reuters.

Ia menjadikan jumlah keseluruhan kes Covid-19 di republik itu setakat ini kepada 5,992 kes.

Majoriti daripada 942 kes baru itu melibatkan pekerja asing yang tinggal di asrama.

Menurut laporan itu lagi, pihak berkuasa Singapura berjaya mengurangkan penularan wabak itu di kalangan warga dan penduduk tetap dengan hanya 14 kes setakat ini, menerusi pemantauan dan pengesanan kontak.

Bagaimanapun penularan masih berlaku di kalangan komuniti pekerja asing, dengan kumpulan hak asasi menyifatkannya sebagai satu kelemahan dalam usaha mengekang wabak itu.

Menurut Bernama, Singapura mencatatkan 5,050 kes positif, di mana 3,267 diklasifikasikan sebagai penghuni asrama, 258 melibatkan pemegang permit kerja yang tidak tinggal di asrama, 956 kes masyarakat tempatan dan 569 kes diimport.

Sebilangan besar penghuni asrama yang terjejas adalah dari Bangladesh, India, China dan Myanmar.

Setakat ini seramai 11 pesakit telah terkorban akibat Covid-19 di negara itu.

Tiada ulasan: