"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

AS pulangkan RM1.3 billion, terbukti dana 1MDB dicuri

SITI NUR ZAWANI MISCON
Penerimaan dana sebanyak RM1.3 bilion yang dipulangkan kerajaan Amerika Syarikat (AS) kepada Malaysia hari ini membuktikan bahawa wang tersebut sebenarnya telah dicuri dari dana 1MDB.

Pengarah Strategi AMANAH, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad berkata, penerimaan tersebut dianggap sebagai satu ‘subjudice’ kepada Najib Razak yang kini sedang bergelut menyelamatkan dirinya dari 25 pertuduhan termasuk pengubahan wang haram 1MDB.

Beliau mempersoalkan, bagaimana Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Mohamad Hasan boleh mengkhianati Najib selepas pernah menegaskan bahawa Amerika tidak pernah memulangkan wang tersebut seperti yang didakwa Pakatan Harapan (PH) ketika itu.

“Ketika Kerajaan Perikatan Nasional (PN) di bawah pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yasin terima dana RM1.3 bilion dari Amerika, sekaligus membawa makna wang itu telah dicuri dari dana 1MDB.

“Bagaimanakah pimpinan Umno sanggup melakukan pengkhianatan ini terhadap Najib, terutama Mat Hasan yang ketika itu berceramah di PRK Semenyih.

“Beliau menegaskan tidak ada kecurian atau rompakan kerana kerajaan Amerika tidak pulangkan dana 1MDB seperti yang didakwa PH,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Tambah Ahli Parlimen Kuala Selangor itu, inilah kemuncak pengkhianatan pimpinan Umno pada saat Najib-Rosmah sangat memerlukan pembelaan dari pimpinan parti mereka sendiri.

Malah beliau berkata, oleh kerana Umno telah pun bersekongkol dan mendapat habuan besar bersama Muhyiddin-Azmin, lantas mereka meninggalkan Najib dan Rosmah.

“(Umno kata) mana ada berbilion yang dipulangkan Amerika kepada Malaysia. Semua fitnah, penipuan dan pembohongan, dakwanya! (Sekarang), macam mana PN boleh terima dana berbilion ringgit itu,” soalnya lagi.

Kerajaan Amerika Syarikat telah memulangkan semula sebanyak AS$300 juta daripada dana 1MDB bersamaan dengan lebih kurang RM1.3 billion.

Sehingga hari ini, dana 1MDB yang telah dikembalikan adalah lebih kurang RM2.6 billion atau US$620 juta.

Tiada ulasan: