"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Covid-19 di Malaysia: 54 kes baru, 58.5% pulih, 2 lagi korban

Malaysiakini
Malaysia mencatat jumlah pertambahan kes Covid-19 harian kurang daripada 100 buat kali ketiga minggu ini.

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah dalam sidang medianya hari ini berkata, setakat tengah hari tadi, terdapat 54 kes baru yang dilaporkan.

Ini menjadikan jumlah kes Covid-19 di Malaysia adalah sebanyak 5,305 kes.

Dengan mengambil kira 3,102 kes pulih termasuk 135 hari ini, jumlah kes aktif dengan kebolehjangkitan Covid-19 adalah 2,115 kes.

Bagaimanapun, dua lagi kematian baru dikaitkan dengan wabak itu dilaporkan hari ini, menjadikan jumlah korban keseluruhan adalah sebanyak 88.

Berikut merupakan dua kes kematian terbaru:


  • Kes kematian ke-87 (kes ke-2657) merupakan lelaki warganegara Malaysia berumur 60 tahun. Beliau mempunyai latar belakang penyakit darah tinggi dan kencing manis. Beliau telah dirawat di Hospital Kuala Lumpur pada 30 Mac 2020 dan disahkan meninggal dunia pada 12 April 2020 jam 3.20 petang.
  • Kes kematian ke-88 (kes ke-5252) merupakan lelaki warganegara Myanmar berumur 36 tahun. Beliau telah dirawat di Hospital Selayang pada 17 April 2020 dan datang pada peringkat yang lewat dengan jangkitan paru- paru Severe Acute Respiratory Infection (SARI). Beliau disahkan meninggal dunia pada hari yang sama pada jam 10.00 pagi

Dalam sidang medianya hari ini, Noor Hisham mengingatkan agar semua pihak tidak salah erti dengan penurunan jumlah kes beberapa hari ini sebagai wabak Covid-19 hampir selesai.

Sebaliknya, beliau menyeru agar semua pihak terus mematuhi PKP.

Tiada ulasan: