"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Ratu Naga’ dakwa dipecat PKR tanpa sebab

FMT Reporters

Syarul Ema Rena Abu Samah atau lebih dikenali sebagai ‘Ratu Naga’. (Gambar Bernama)
PETALING JAYA:
Syarul Ema Rena Abu Samah atau lebih dikenali sebagai “Ratu Naga” mempertikaikan keputusan PKR memecatnya sebagai anggota parti itu, yang menurutnya tidak mempunyai alasan kukuh.

Syarul Ema berkata alasan diberikan parti terhadap pemecatannya tidak telus kerana tidak ada sebab jelas dan beliau tidak diberi peluang untuk pertahankan diri sebelum sebarang tindakan diambil oleh parti.

“Amat malang sekali bila mana dalam kita seluruh rakyat Malaysia berdepan dengan pendamik wabak Covid-19, PKR melalui Pejabat Setiausaha Agung parti masih lagi bermain politik.

“Ia dengan tindakan mengeluarkan surat pemecatan ke atas saya tanpa sebab ditulis di dalam surat pemecatan yang saya terima,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Terdahulu, Syarul Ema memberitahu beliau sudah menerima notis pemecatan sebagai ahli PKR bertarikh 1 April lalu.

Pemecatannya dibuat berdasarkan Perlembagaan Parti Fasal 9.1(D) yang memperuntukkan keanggotaannya terlucut secara serta merta.

Beliau bagaimanapun boleh mengemukakan rayuan kepada Majlis Pimpinan Pusat untuk pertimbangan dalam tempoh 14 hari dari notis dikeluarkan.

Tambahnya, parti sekurang-kurangnya perlu nyatakan atau jelaskan dalam surat amaran supaya beliau boleh mempertahankan diri sebelum sebarang tindakan termasuk keputusan memecat diambil.

“Lepas itu bolehlah ambil tindakan selepas mengambil kira kedua-dua belah pihak tanpa berat sebelah, itulah sepatutnya tindakan Lembaga Disiplin patut lakukan. Bukan terus pecat tanpa sebab,” katanya.

Syarul Ema menyertai PKR pada Oktober 2016. Ketika itu, keputusannya menyertai parti berkenaan dengan harapan untuk “menebus keterlanjurannya” terhadap parti itu.

Tiada ulasan: