"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

150 ahli keluarga diraja Arab Saudi dijangkiti Covid-19

SEHINGGA 150 ahli keluarga diraja Arab Saudi dijangkiti Covid-19 sejak beberapa minggu lalu, termasuk Putera Faisal Bandar Abdulaziz Al-Saud yang kini ditempatkan di unit rawatan rapi, lapor The New York Times.

Putera Faisal, 70, adalah gabenor Riyadh dan juga anak saudara kepada Raja Salman Abdulaziz Al-Saud.

Memetik sumber yang dekat dengan keluarga itu serta komunikasi hospital dan doktor di Arab Saudi, akhbar di Amerika Syarikat itu melaporkan sebuah hospital elit yang merawat ahli keluarga diraja itu sudah menyiapkan 500 katil dan diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga.

“Arahannya ialah bersedia untuk VIP dari serata negara,” kata sepucuk pekeliling yang diedar oleh Hospital Pakar Raja Faisal kepada doktor kanan hospital itu.

The New York Times berkata mereka melihat salinan pekeliling itu.

“Kita tidak tahu berapa kes yang ada tetapi kita sangat berjaga-jaga,” petik laporan itu.

Pihak hospital itu juga diminta hanya menerima kes yang mendesak sahaja dan seboleh mungkin ruang hospital diutamakan untuk kes VIP tersebut.

Laporan itu juga menyebut Raja Salman dan Putera Mahkota Mohammed Salman kini mengasingkan diri untuk memutuskan rantaian jangkitan koronavirus itu.

Menurut The New York Times, doktor percaya keluarga diraja itu terkena jangkitan Covid-19 yang dibawa oleh ahli keluarga itu sendiri yang berulang alik ke Eropah.

Arab Saudi mengesan kes pertama Covid-19 di negara itu enam minggu lalu.

Setakat ini, ia sudah mengesan 3,287 kes positif dengan 44 meninggal dunia dan 666 sudah pulih. – The New York Times, 9 April, 2020.

Tiada ulasan: