"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Timbalan menteri dan exco Perak bukan sahaja makan sekali bahkan mereka solat berjemaah

MALAYSIA DATELINE

Tindakan Timbalan Menteri Kesihatan 1, Datuk Dr Noor Azmi Ghazali yang memaparkan gambar-gambar beliau menyertai satu jamuan makan di Lenggong Perak melalui hantaran di Facebooknya mendapat kecaman meluas daripada pelbagai pihak.

Tindakan beliau disifatkannya sebagai tidak menunjukkan contoh yang baik, sekali gus melanggar arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang sedang berkuatkuasa.

Noor Azmi dilaporkan menyertai satu jamuan makan yang dihadiri lebih daripada 30 orang di bangunan sebelah rumah Adun Semanggol, Razman Zakaria di Lenggong Perak sempena lawatan beliau ke Maahad Tahfiz al-Quran Lid Dakwah Wal Imamah (MTQDI) di Kg Luat.

Namun mengikut maklumat Pusat Khidmat Adun Semanggol melalui hantaran di media sosialnya semalam, Timbalan Menteri itu bukan sahaja menyertai majlis jamuan makan yang disediakan, bahkan turut mengerjakan solat Asar secara berjemaah.

“Di kesempatan ini YB Exco dan YB Timbalan Menteri turut menyempurnakan solat Asar secara berjemaah dengan diimamkan oleh Hj. Razman.

“Seusai solat YB dan rombongan dihidangkan jamuan nasi berlauk resepi tempatan antaranya ikan ‘Tengalan; bakar dan ikan masak ‘pindang’ berbungkus,” menurut kenyatan itu.

Hari ini, menurut laporan BH, 10 lelaki yang sedang menunggu waktu untuk mengerjakan solat Isyak berjemaah di Masjid Sayong Tengah, di Kuala Kangsar, semalam telah ditahan pihak berkuasa kerana melanggar PKP.

Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar, Asisten Komisioner Razali Ibrahim, berkata penahanan suspek yang berusia dalam lingkungan 26 hingga 76 tahun itu dibuat dengan kerjasama penguatkuasa Jabatan Agama Islam Daerah hasil pemantauan dan maklumat dari orang ramai.

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sebelum ini berkata, sesiapa sahaja yang didapati berkumpul dalam mana-mana keramaian, walaupun sudah diarahkan untuk mematuhi garis panduan PKP, akan berdepan hukuman dua tahun penjara.

Tiada ulasan: