"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Covid-19: Kes Covid-19 di seluruh dunia lepasi 5 juta, 328,000 korban

Kes positif Covid-19 yang disahkan di seluruh dunia melepasi 5 juta pada Khamis, dengan Amerika Syarikat (AS) mempunyai jangkitan tertinggi dengan lebih 1.5 juta kes, menurut data Johns Hopkins University setakat 6.30 petang hari ini.

Sementara itu, wabak koronavirus baru ini telah meragut 328,471 korban di seluruh dunia dan AS turut mencatat kematian tertinggi dengan 93,439 kes, diikuti United Kingdom sebanyak 35, 786 kes dan 32,330 korban di Itali.

Daripada 5,016,171 kes jangkitan keseluruhan, Amerika Syarikat merekodkan sejumlah 1,551,853 kes, diikuti Rusia dengan 317,554 kes, Brazil dengan 291,579 kes dan United Kingdom dengan 249, 619 kes.

Beberapa negara yang terjejas teruk di Eropah, termasuk Itali, Perancis dan Sepanyol, telah mencatatkan penurunan jumlah kes harian dalam beberapa minggu kebelakangan ini, tetapi masih mencatatkan ribuan jangkitan baru setiap hari.

41 kes pertama disahkan di Wuhan, China, pada 10 Januari tahun ini. 3 juta jangkitan kemudian disahkan dalam masa kurang dari empat bulan, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia.

Tiada ulasan: