"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Muhyiddin tawar saya sertai PN, kata Shafie Apdal

Hariz Mohd

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin pernah menawarkan Shafie Apdal untuk menyertai kabinet Perikatan Nasional sebagai timbalannya.

Presiden Warisan menyatakan perkara ini semasa wawancara bersama media hari ini.

"Haha. Cuba anda tanya kepada beliau," katanya dengan nada bergurau ketika ditanya apakah presiden Bersatu, yang menjadi perdana menteri pada bulan Mac, telah menawarkan Shafie jawatan timbalan perdana menteri.

Ini selepas Shafie mendedahkan Muhyiddin berhubung dengannya untuk mendapatkan sokongan Warisan supaya dapat memperkuat PN.

"Beliau tidak menyebutnya, tetapi saya tahu mengenai hal itu," tambah Shafie.

Menurut ketua menteri Sabah, Muhyiddin telah menghubunginya kira-kira dua minggu setelah PN berkuasa, mencadangkan pertemuan antara mereka.

"Ketika itu beliau sudah memegang jawatan tersebut (PM), beberapa minggu saya fikir, beliau menghantar SMS kepada saya. Beliau mengatakan bahawa ini adalah masa yang tepat untuk kami bercakap," katanya.

"Itu beberapa waktu yang lalu. Ini melalui pesanan teks," jelasnya

Walau bagaimanapun, Shafie berkata beliau lebih berminat untuk membincangkan isu antara kerajaan dengan kerajaan, antara Sabah dan persekutuan, daripada bercakap soal bergabung dengan PN.

Sedia untuk PRU15

Dalam perkara berkaitan, Shafie berkata pembangkang perlu bersedia menghadapi pilihan raya umum.

Beliau percaya masanya mungkin tidak lama lagi, terutama dengan ketidaktentuan politik semasa.

Mengambil contoh, perkara yang berlaku di parlimen pada hari Isnin, di mana Muhyiddin hanya mendapat 111 undian menyokong usulnya menukar speaker Dewan Rakyat berbanding 109 yang menentang, Shafie berkata perdana menteri mungkin akan membubarkan parlimen.

"Kita harus menyedarinya, daripada keputusan semalam juga, dan tekanan yang datang (terhadap Muhyiddin), apa sahaja boleh berlaku.

"Kamu dapat membayangkan 109 undi (menentangnya) di parlimen, dan pembentangan belanjawan untuk tahun depan akan dibuat dalam masa beberapa bulan ...

"Maksud saya, jika kamu tidak mendapat majoriti, ini akan menjadi kedudukan yang sangat janggal bagi parti yang memerintah. Bahkan sekarang orang boleh menyoal mereka, bahawa mereka bahkan tidak memiliki majoriti mudah.

"Sewajarnya ... berdasarkan prinsip, biasanya orang hanya berkata 'baiklah kami bubarkan kerana kami tidak mempunyai majoriti'," katanya.

Shafie juga menyokong idea mengadakan pilihan raya umum untuk menyelesaikan kekurangan majoriti yang jelas daripada mana-mana pihak di Dewan Rakyat.

Beliau berkata sebuah parlimen yang tergantung (tanpa majoriti mana-mana parti) menjadikan negara itu dalam keadaan tidak menentu sama ada "tidak di sini atau di sana", ketika negara amat memerlukan kejelasan untuk menyatukan rakyat dan memulihkan ekonominya.

Ia juga tidak baik bagi pembangkang untuk membentuk kerajaan dengan majoriti satu angka, tambahnya, berkata itu akan menjadikan mereka mangsa tebusan.

"Saya percaya bahawa rakyat juga sudah muak dengan ahli politik sekarang.

"Sekiranya kamu bertanya kepada saya, mari kita adakan pilihan raya. Bagi saya, saya tidak mahu perkara ini dipersalahkan kepada kami."

Tiada ulasan: