"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Langkah terdesak kerajaan hilang majoriti dengan ugutan, tawar habuan

MALAYSIA DATELINE

PKR mengecam langkah terdesak untuk membuatkan Ahli-ahli Parlimen mereka keluar parti menjadi bebas atau menyertai parti Kerajaan, sama ada melalui ugutan mahupun habuan.

Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail berkata, Ahli-ahli Parlimen PKR harus berpegang teguh kepada prinsip perjuangan dan semangat reformasi, serta sentiasa beringat bahawa rakyat menilai setiap tindakan mereka dan siap membalasnya pada Pilihanraya Umum ke-15 kelak.

Beliau mengambil maklum bahawa wujud langkah-langkah terancang yang sedang diusaha pihak-pihak tertentu untuk melemahkan kekuatan wakil rakyat terutama Ahli-Ahli Parlimen pembangkang termasuk dalam kalangan PKR.

“Ini sedang dilakukan dengan pendekatan ugutan dan umpan habuan sama ada berkait isu cukai pendapatan, siasatan polis dan SPRM atau melalui tawaran projek dan jawatan dalam GLC,” katanya.

Saifuddin percaya tindakan terdesak ini berlaku tatkala kerajaan sedia ada sudah hilang sokongan majoriti di Parlimen, dan dalam keadaan sidang Parlimen boleh diadakan sewaktu darurat berkuatkuasa.

“Pada masa yang sama, jelas di mata ramai bahawa kerajaan kini sudah tidak mampu menyelesaikan pelbagai masalah rakyat, sama ada berkait pendidikan, pekerjaan, mahupun kesihatan awam,” kata beliau.

Ini susulan titah YDPA bahawa parlimen boleh bersidang semasa darurat, ekoran itu pembangkang mula mendesak Muhyiddin segera menghadap Agong bagi menentukan tarikh yang sesuai.

Dalam masa yang sama Muhyiddin sudah kehilangan majoriti apabila tiga Ahli Parlimen BN menarik sokongan kepadanya, iaitu Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah, MP Machang Ahmad Jazlan Yaakub dan MP Padang Rengas Nazri Aziz telah mengumumkan menarik sokongan terhadap kerajaan PN. Keadaan kerajaan Muhyiddin seperti telur dihujung tanduk.

Tiada ulasan: