"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ketika PM menghadap Agong, menteri ini dakwa majoriti Kabinet tak setuju PRU-15 tahun ini

DANIAL HAKIM

Ketika Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menghadap Yang di-Pertuan Agong, seorang menteri mendakwa majoriti jemaah menteri sebelum itu telah memberi pandangan kepada Perdana Menteri supaya Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) tidak diadakan tahun ini.

Menteri Kanan dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, berkata jemaah menteri berpendapat ketika ini bukan waktu yang sesuai untuk PRU diadakan.

Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Bersatu itu juga berkata, sebagai kerajaan prihatin, fokus kerajaan perlu menumpukan kepada cabaran pemulihan ekonomi dan bersiap siaga dengan kemungkinan berdepan bencana banjir.

Ahli Parlimen Gombak itu berkata, beliau telah menyatakan pendirian dalam jemaah menteri bahawa ruang yang lebih perlu diberi supaya rakyat dapat bantuan sokongan untuk kembali ke tempat kerja dan menjalankan aktiviti perniagaan mereka.

Hal itu, kata bekas Timbalan Presiden PKR berkenaan perlu dilakukan walaupun angka pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) serta prestasi perdagangan dan pelaburan semakin baik.

“Sebagai kerajaan prihatin, kita kena siap siaga dengan kemungkinan banjir besar,” lapor BH ketika ditemui pada pelancaran dasar pelaburan baharu berdasarkan Aspirasi Pelaburan Nasional (NIA) di ibu negara, hari ini.

Azmin berkata demikian bagi mengulas spekulasi Parlimen akan dibubarkan bagi mengadakan PRU15.

Dalam masa sama, beliau mengesahkan tiada keputusan dibuat berhubung perbincangan jemaah menteri mengenai tarikh pembubaran Parlimen sebaliknya, kata Azmin, jemaah menteri bersetuju supaya Perdana Menteri melihat pandangan yang diberikan itu secara serius.

Dalam perkembangan berkaitan, Ismail yang juga Naib Presiden Umno memasuki perkarangan Istana Negara pada pukul 3.48 petang tadi untuk menghadap Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Tiada ulasan: