"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tahniah Malaysia, Negara ke-12 terbawah miliki jalan raya terburuk

Negara ke-12 terbawah miliki jalan raya terburuk jatuh kepada …

DANIAL HAKIM

Malaysia ‘diiktiraf’ di tangga ke-12 terbawah dalam kalangan 59 negara yang memiliki jalan raya terburuk, mengikut laporan kajian bertajuk ‘Worst and Best Roads – US and International Ranking’.

Kajian dilakukan firma pendidikan pemandu, Zutobi itu memaklumkan mutu jalan raya di Malaysia menurun lebih 5 peratus dalam tempoh lima tahun lalu.

Dalam masa sama, menurut data firma itu, jumlah kematian jalan raya di Malaysia direkod kedua tertinggi iaitu 22.76 bagi setiap 100,000 orang.

Analisis kajian itu memberikan Malaysia skor keselamatan keseluruhan 3.32 daripada 10 berdasarkan empat faktor iaitu kualiti jalan raya, peningkatan kualiti jalan raya, kematian jalan raya, dan saiz relatif rangkaian jalan raya.

Kuwait turut disenaraikan dalam kumpulan negara yang mempunyai jalan raya terburuk dunia, diikuti Costa Rica, Georgia, Panama dan New Zealand.

Negara yang terletak di pantai Teluk Arab itu juga mencatatkan jumlah kematian jalan raya ketiga tertinggi bagi setiap 100,000 orang iaitu hampir 19.

Sementara itu, Singapura disenaraikan sebagai negara yang mencatatkan skor keseluruhan tertinggi kualiti jalan raya iaitu 9.44 daripada 10, lapor BH Online.

Republik itu juga dilapor merekodkan kadar kematian jalan raya terendah iaitu 1.69 bagi setiap 100,000.

Empat lagi negara yang mencatatkan skor kualiti jalan raya tertinggi ialah Belanda dengan 8.62 daripada 10, diikuti Switzerland (8.58 peratus), Japan (8.41) dan Denmark (7.59).

Tiada ulasan: