"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dr walauntit digesa minta maaf

Dr Halimah digesa minta maaf kaitkan autisme dengan Menu Rahmah

Malaysiakini

Ahli Parlimen Petaling Jaya, Lee Chean Chung menggesa pemimpin PAS, Dr Halimah Ali memohon maaf berhubung dakwaan menu Rahmah boleh menyebabkan kanser serta autisme.

Lee berkata, sebagai seorang doktor perubatan, Halimah yang juga Ahli Parlimen Kapar sepatutnya lebih arif bahawa autisme tidak berpunca daripada pemakanan.

"Saya terkilan bahawa Halimah sebagai seorang doktor yang bertauliah boleh mengeluarkan kenyataan yang tidak sepadan dengan kelayakan, kepakarannya.

"Seluruh dunia ambil maklum bahawa makanan tidak mengakibatkan autisme, sebaliknya ia ditentukan oleh DNA dan sewaktu lahir.

"Halimah harus membuktikan secara saintifik bagaimana makanan ada perhubungan dengan autisme, dan jika tidak, wajar memohon maaf kepada orang awam atas kenyataan yang mengelirukan rakyat supaya institusi parlimen yang suci ini tidak dijadikan bahan ketawa masyarakat,"katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Terdahulu, Halimah dilapor menyuarakan kebimbangan penyediaan makanan yang berharga rendah untuk menu Rahmah tidak sepatutnya sehingga menyebabkan golongan kurang berkemampuan mendapat hidangan yang bermutu rendah.

Sebagai doktor perubatan, kata wakil rakyat dari PAS itu, dia berasa bimbang dengan isu keterjaminan makanan yang terdesak sekarang dan didakwanya membingungkan kerajaan.

"Kita tak mahu shortcut (jalan pintas), kita tak mahu kompromi daripada bekalan makanan yang low quality.

"Saya tidak ada masalah dengan istilah rahmah atau apa tetapi jangan sampai rakyat marhaen B40 diberikan bekalan makanan yang low quality dan mungkin juga menyebabkan mereka terdedah kepada kanser, autoimmune disease, kepada autisme dan sebagainya," kata bekas exco Selangor itu.

Sementara itu, Lee menggesa Halimah membuktikan menu Rahmah dibekalkan dengan mutu yang rendah ataupun low quality.

"Saya yakin Kementerian Kesihatan (KKM) dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Hidup (KPDN) tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan sekiranya perkara ini berlaku

"Tapi jangan bersangka buruk atas inisiatif kerajaan yang baik, dan cuba mencemarkan imej program kerajaan tanpa fakta dan bukti yang asas," katanya lagi.

Tiada ulasan: